Nieuws Juli 2015

Weerzien met vrienden en vijanden

Tijdens de nacht van dinsdag op woensdag zal Barcelona de derde oefenwedstrijd spelen van het nieuwe seizoen. Tijdens de eerste twee duels werd er een wisselvallig resultaat geboekt, want na een goede opening tegen LA Galaxy, de ploeg die met 2-1 aan de kant werd geschoven, verloor de ploeg van Luis Enrique met 3-1 van Manchester United. De derde oefenwedstrijd zal er een zijn tegen Chelsea, en hierin zal dit ondanks dat het een oefenwedstrijd betreft toch voor de nodige spanning gaan zorgen. De ploeg uit Londen heeft namelijk meerdere spelers op het veld staan die in Barcelona een bepaalde reactie zullen opwekken. Zo staan er met Cesc Fabrégas, José Mourinho, Thibaut Courtois en Diego Costa vele spelers op het veld waarmee de Catalanen nog een appeltje te schillen hebben.

Chelsea wist zich afgelopen seizoen te kronen tot landskampioen van Engeland, maar kreeg ook vaak hevige ladingen aan kritiek over zich heen vanwege de verdedigende speelwijze van de ploeg. Het is al langere tijd bekend dat José Mourinho een trainer is die het resultaat boven aanvallend voetbal verkiest, maar volgens de Engelse media sloeg hij hierin afgelopen seizoen door. Als trainer van Real Madrid zorgde Mourinho er hoogstpersoonlijk voor dat de Clásico's meer op een burgeroorlog leken dan op een echte voetbalwedstrijd, en met manipulatietechnieken van de bovenste plank probeerde hij het kamp van Guardiola en later wijlen Tito Vilanova te ontregelen. Na een 5-0 nederlaag in zijn eerste Clásico is Mourinho de defensie boven alles gaan verkiezen en toverde hij meerdere onfatsoenlijkheden uit de hoge hoed, zoals het openbaar belachelijk maken van Pep Guardiola en zijn schandalige fysieke aanval op Tito Vilanova in de Supercup.

Toch kan Mourinho zich gelukkig prijzen nadat hij afgelopen seizoen de League Cup en tevens de landstitel wist te veroveren. Hij deed dit met Cesc Fabrégas, die vertrok bij Barcelona nadat het kind van de club er nog maar drie seizoenen actief was. Bij Chelsea veranderde Fabrégas in de koning van de assist en gaf hij vaak de diepe ballen op Diego Costa. Bij Barcelona spreken sommigen nog altijd van verraad van Cesc, die niet uit zou mogen komen voor de club van Mourinho volgens de fans. Chelsea heeft tevens een patent op het aantrekken van spelers van Atlético, en Diego Costa en Thibaut Courtois staan de fans nog helder voor de geest, want zij zorgden er grotendeels voor dat Atlético in 2014 ten koste van Barcelona de landstitel wist te veroveren. Er staan dus erg veel belangen op het spel voorafgaand aan de wedstrijd tussen Barcelona en Chelsea, maar wie zal er winnen? Om 2 uur 's nachts trappen beide ploegen af.