Nieuws September 2012

Xavi: “Dit zijn drie belangrijke punten”

Xavi Hernández was meer dan blij met de overwinning van Barça op Granada. “Deze drie punten tegen een goed georganiseerd Granada zijn heel belangrijk. Ze waren zeer gedisciplineerd en het was een lastige wedstrijd, maar we hebben de drie punten binnen en daar gaat het om.” De Catalaanse middenvelder prees de keeper van de bezoekers: “Toño was spectaculair, hij redde bijna alles. Het enige dat hem kon verschalken was een schot van buiten het zestienmetergebied. Ik ben heel blij dat ik scoorde, en ook met wat het doelpunt betekent voor het team.” Daaraan voegde de viceaanvoerder toe: “In andere seizoen zouden we de wedstrijd niet gewonnen hebben, maar dit keer lukte het wel. Dit laat zien wat het betekent om een winnend team te hebben.”
Over het puntenverschil met Real Madrid was Xavi voorzichtig. “We moeten afwachten wat zij op zondag doen (tegen Rayo Vallecano), maar onze statistiek is tot nu toe perfect. Vijftien uit vijftien, dat is een mooi begin. We zullen morgen zien wat dat voor ons betekent.”

Ook Dani Alves en Cesc Fàbregas spraken met de pers na afloop van de wedstrijd.
Alves: “Elke overwinning is belangrijk, maar die van vandaag was lastiger dan andere. We moeten in staat zijn om ook dit soort wedstrijden te kunnen spelen. Je kunt niet zeggen dat wij het slecht deden; juist dat de tegenstander een hele goede wedstrijd speelde. Ik denk dat ons team gedefinieerd wordt door het geduld gedurende de wedstrijd. We proberen constant te zijn in de aanval. Twee keer waren ze dicht bij een doelpunt, maar we moesten dat risico nemen. We speelden goed, maar hun keeper speelde beter dan wij. De teams waartegen we spelen, zetten steeds vaker alles dicht achterin en we moeten geduldig zijn en op een georganiseerde manier aanvallen om de weinige ruimtes te vinden. In de eerste helft werden onze inzetten geblokt door een voet of het lichaam van een verdediger en het is heel lastig om daaroverheen te omen. Deze overwinning is behaald dankzij onze consistentie en ons geduld, en we moeten zo doorgaan, want dat is onze filosofie en die is moeilijk te veranderen. Daarbij is het voor ons belangrijk om de volle drie punten te behalen, ongeacht wat andere teams doen. Nu is het tijd om ons te focussen op volgende week.”

Cesc: “We weten dat alle teams lastig zijn om tegen te spelen, maar ik houd me vast aan de manier waarop wij in de tweede helft daarop reageerden. Toño speelde de wedstrijd van zijn leven; we stuitten steeds op een onbeweegbare rots in het doel die alles tegenhield wat we maar inzetten. Voor ons is een goed begin heel belangrijk. Er zullen momenten komen dit seizoen dat we het niet zo goed zullen doen als nu, en daarom moeten we nu ons voordeel doen met onze goede vorm. Het is geweldig dat vijftien van de vijftien punten behaald hebben.”
Over zijn eigen vorm, waarover nog altijd veel gediscussieerd wordt ondanks tegengeluiden uit het Barça-kamp: “Ik voel me elke dag beter, maar ik heb net dat ene doelpunt nodig. Ik had drie goede kansen in de tweede helft, maar die werden allemaal geweldig gestopt. In de eerste helft kreeg ik ook een kans, maar het is waar dat ze er soms in gaan en soms niet. Het belangrijkste is dat het team gewonnen heeft en dat we ons allemaal goed voelen over hoe het gaat. Winnen is het belangrijkste, en als je niet kunt scoren, dan moet je proberen een ploeggenoot helpen te scoren. Xavi scoorde vanavond, dus ik ben heel erg blij.” Over de aankomende week: “Het wordt een belangrijke week. We hebben nu een paar dagen vrij – ik zal die thuis doorbrengen met mijn familie. Daarna is het tijd om ons voor te bereiden op de zware wedstrijd die het weekend op het programma staat.”
Tot slot sprak hij over het puntenverschil met Real Madrid, dat op moment van schrijven nog elf punten is: “Het is nog te vroeg om te zeggen hoe het seizoen zal verlopen. We zetetn wat druk op Real Madrid en zij hebben een lastige wedstrijd voor de boeg tegen Rayo Vallecano. We kunnen ons echter niet ontspannen, want Madrid presteert altijd goed onder druk.”