Nieuws Augustus 2008

Xavi jubileert - 10 jaar na debuut bij Barça

Nu de meeste spelers van Barcelona voor oefeninterlandverplichtingen over de wereld zijn uitgevlogen, is er alle tijd even stil te staan bij een gedenkwaardig jubileum van één der steunpilaren van FC Barcelona in het laatste decennia. Xavi Hernandez maakte op 18 augustus 1998 zijn debuut in het eerste elftal van Barça. Voor de Spaanse Supercup op en tegen Mallorca. Hij scoorde maar verloor de wedstrijd met 2-1. Sinds die 18e augustus is hij niet meer bij de blaugranas weg te denken. De kleine middenvelder beleefde hoogte- en dieptepunten, maakte veel trainers mee en kreeg afgelopen zomer tijdens het met Spanje gewonnen EK als beloning voor zijn jarenlange inzet waarachtig ook nog de titel beste voetballer van het toernooi toebedeeld. Een schitterende trofee voor de Catalaan, die nog lang niet over zijn hoogtepunt is. "Ik beleef de mooiste momenten van mijn carrière. Het winnen van het EK en de verkiezing tot beste speler van het toernooi geven me een enorm moraal en veel vertrouwen voor het komende seizoen. Ik zie genoeg mogelijkheden met deze selectie. Met de trainer, die ik door en door ken en waarmee ik nog samen heb gespeeld, heb ik een zeer goede band. We hebben dezelfde filosofie over het spelletje. Ik heb er dus heel veel zin in."

Xavi heeft inmiddels 421 wedstrijden weg bij FC Barcelona. Hij moet alleen de clubiconen Migueli en Rexach nog voor zich dulden. Vragend naar zijn persoonlijke hoogtepunt in 10 jaar Barça, herinnert de man uit Terrassa toch aan zijn comeback in het eerste na een zware knieblessure in 2006. "Het was in een thuiswedstrijd tegen Cádiz en ik mocht na maanden revalidatie invallen. Het publiek scandeerde mijn naam en dat gaf me enorme kippenvel. Ik voelde me de op dat moment de belangrijkste man op de wereld."