Nieuws December 2011

Zes blaugranas in L’Équipe sterrenteam

Traditiegetrouw kiezen de journalisten van het Franse L’Équipe, de medeorganisatoren van de Balon d’Or, hun sterrenteam aan het einde van het jaar. Net als in recente edities domineerden de Barça-spelers opnieuw in 2011. Dani Alves rechtsachter, Gerard Piqué als centrale verdediger, Sergio Busquets op het middenveld met Xavi Hernández en Andrés Iniesta, en Leo Messi voorin. Dat zijn de zes spelers van FC Barcelona die zijn opgenomen in het wereldelftal van 2011. Ook qua clubs en nationaliteit heeft Spanje de overhand. Acht van de 11 voetballers zijn actief bij FC Barcelona of Real Madrid en vijf spelers hebben de Spaanse nationaliteit.

Het is de kroon op een geweldig jaar waarin Barça opnieuw het kampioenschap wist binnen te halen, en waarin de blaugranas de wereld versteld deden staan met voetbal dat de Champions League titel veroverde. Daarbij voegde de ploeg van Pep Guardiola nog de Spaanse en Europese Super Cups, waarmee vijf van de potentiële zes titels binnengesleept werden. Alleen de Copa del Rey werd nét misgelopen.

De andere gekozen spelers van het L’Équipe team zijn als volgt: Manuel Neuer (Bayern München) in het doel, Nemanja Vidic (Manchester United) als de andere centrale verdediger, Marcelo Da Silva (Real Madrid) als linksback, en Cristiano Ronaldo (Real Madrid) en David Silva (Manchester City) in de aanval.

Barça domineerde ook het 2011 sterrenteam dat door Internetgebruikers samengesteld werd. Alves, Piqué, Xavi, Iniesta en Messi werden ook opgenomen in dit team, plus Éric Abidal en Cesc Fàbregas. De andere vier spelers waren allemaal van Real Madrid: Casillas, Ramos, Cristiano Ronaldo en Benzema.