Nieuws Mei 2015

17 seizoenen Xavi

Nadat Xavi Hernández donderdag 21 mei jl. bekend maakte dat hij de club aan het einde van dit seizoen gaat verlaten, heeft FC Barcelona een mooie compilatie gemaakt van de 17 seizoenen waarin Xavi het blaugrana tenue droeg in het eerste team van Barça.

De architect op het middenveld speelde maar liefst 764 wedstrijden voor FC Barcelona! In de geschiedenis van de club speelde nog nooit een speler zo veel wedstrijden in het blaugrana. Aan dat ongekend hoge aantal wedstrijden kan Xavi nog drie duels aan toevoegen als hij komende zaterdag zijn opwachting maakt in de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen tegen Deportivo de La Coruña, in de bekerfinale tegen Athletic Bilbao op 30 mei én in de Champions League finale tegen Juventus op 6 juni. Xavi is niet alleen daardoor een levende legende! Bekijk hieronder 17 belangrijke momenten in de carrière van de man uit Terrassa, net buiten Barcelona:

1. Louis van Gaal gaf Xavi een basisplaats bij zijn debuut in de Spaanse Super Cup tegen RCD Mallorca op 18 augustus 1998. Xavi bedankte zijn toenmalige coach gelijk met een doelpunt in zijn eerste officiële wedstrijd in het eerste elftal. Desondanks verloor FC Barcelona de wedstrijd met 1-2.

2. Een fantastisch doelpunt van Xavi op 20 december 1998 in de uitwedstrijd in Valladolid. Xavi scoorde dat seizoen in 17 wedstrijden slechts één doelpunt, maar wel een hele belangrijke: de winnende treffer tegen Real Valladolid. Door deze overwinning werd het dreigende ontslag van coach Louis van Gaal voorkomen en het betekende tevens het begin van een succesvolle reeks wedstrijden in La Liga die het team aan het einde van dat seizoen de landstitel opleverde.

3. Met nog slechts 5 minuten op de stadionklok van het Santiago Bernabéu stond het op 25 April 2004 nog 1-1 tegen Real Madrid. Met een wonderschone volley op aangeven van Ronaldinho scoorde Xavi de verlossende 1-2 voor het team van coach Frank Rijkaard.

4. Xavi blesseerde zijn knie op de training van 2 december 2005 waar de middenvelder maar liefst vijf maanden van moest herstellen. Hij keerde precies op tijd terug om het team te versterkten in de Champions League finale tegen Arsenal FC in Parijs; een persoonlijke én team overwinning!

5. Bij het EK in Oostenrijk en Zwitserland werd Xavi op 29 juni 2008 geëerd als beste speller van het toernooi. Met Spanje won Xavi voor de tweede keer in zijn carrière het EK. In 1997 was Xavi al Europees kampioen geworden met La Roja bij het EK onder 16 jaar. Overigens werd Xavi met jong Spanje (onder 20 jaar) ook al wereldkampioen in 1999.

6. In de legendarische 6-2 overwinning van Barça op Real Madrid in het Santiago Bernabéu op 2 mei 2009 verzorgde Xavi met een vrije trap de assist op Carles Puyol. De bal landde precies op het hoofd van de verdediger.

7. In de bekerfinale op 13 mei 2009tegen Athletic de Bilbao scoorde Xavi via een vrije trap het vierde doelpunt van Barça. FC Barcelona won die finale in Valencia met 4-1 van Athletic Bilbao. Het was de eerste prijs onder leiding van Josep Guardiola.

8. In de Champions League-finale op 27 mei 2009 in Rome tegen Manchester United gaf Xavi een assist op Lionel Messi, die de 2-0 binnenkopte. Na de finale werd Xavi door de UEFA uitgeroepen tot Man of the Match.

9. Het winnen van de Wold Cup voor clubteams met Barça, na een overwinning op Estudiantes, op 19 december 2009 in Abu Dhabi.

10. Xavi wordt wereldkampioen met Spanje in Zuid Afrika, de eerste editie van het toernooi die op het Afrikaanse continent werd georganiseerd.

11. In Camp Nou opende Xavi in El Clásico de score in de 5-0 overwinning op 29 november 2010 in Camp Nou.

12. Xavi evenaarde op 2 januari 2011, in de 2-1 overwinning op Levenate, het recordaantal van 549 wedstrijd voor FC Barcelona dat Migueli tot dat toe alleen in handen had.

13. Lionel Messi ontving op 11 januari 2011 de Ballon d’Or en werd daarbij op het podium geflankeerd door zijn teamgenoten Xavi (2e plaats) en Andrés Iniesta (3e plaats).

14. In de 2-1 overwinning op Real Madrid op 26 oktober 2013 werd Xavi de speler met de meeste Spaanse klassiekers achter zijn naam. De middenvelder voetbalde toen zijn 26e El Clásico in de Spaanse competitie; één meer dan Migueli en Carles Puyol.

15. Op 16 januari 2014 voetbalde Xavi zijn 700e officiële wedstrijd in het Blaugrana tijdens de bekerwedstrijd tegen Getafe.

16. Op 25 april 2015 bereikte Xavi de mijlpaal van 500 competitieduels voor Barça in de 2-0 gewonnen wedstrijd tegen Espanyol.

17. Een week geleden, op 17 mei, behaalde Xavi zijn 8e landstitel met FC Barcelona in het Vicente Calderón van Atlético Madrid.