Nieuws Mei 2011

21ste landstitel voor FC Barcelona!

FC Barcelona heeft zich woensdagavond tot kampioen van Spanje gekroond! De derde opeenvolgende landstitel werd binnengehaald door bij Levante het laatst nodige puntje te bemachtigen. Het 1-1 gelijkspel zal echter snel vergeten worden. De twee teams maakten er een draak van een wedstrijd van, waardoor het negentig lang minuten lang wachten werd op het eindsignaal van de scheidsrechter Romero.

Pep Guardiola kwam in Ciudat de Valencia met een opvallende basisplek voor Ibrahim Afellay. De Nederlander verving de jarige Iniesta en vormde samen met Messi en Villa de aanval. Op het middenveld namen ditmaal Xavi, Busquets en Keita de honeurs waar. Achterin nam Abidal, alsof hij nooit is weggeweest, zijn basisplekje als linksachter weer in en vormde Macherano met Piqué het centrum. Een prima basisopstelling om er een mooie wedstrijd van te maken.

Helaas dacht Levante daar anders van en plantte twee ringen van verdedigers om het de blaugranas onmogelijk te maken dicht bij doelman Munúa te komen. Door voortdurend op eigen helft het aanvallende positiespel van Barcelona af te wachten, wist Levante elke versnelling uit het spel van de tegenstander te halen. Het was de thuisploeg dat zelfs met wat schoten op het doel van Valdés de eerste kansen van de avond kreeg. Echt verontrustend was het allemaal niet, maar Barcelona kon daar zelf weinig tegenover stellen. Elke intentie tot een aanval smoorde in de stellingen van Levante, waardoor het wachten werd op één geniaal moment. Die kwam in minuut 28 toen Xavi met een meesterlijke pass de opkomende Keita wist te bereiken. De stille kracht uit Mali wist de bal met een krachtige en geplaatste kopbal over en langs doelman Munúa in het doel te plaatsen.

De voorsprong brak de wedstrijd eindelijk open. Levante moest uit de stellingen en Barcelona kreeg meer ruimte. De vele aanwezige culés in het knusse stadion gingen er voor zitten en hoopten een ware kampioenswedstrijd te zien, maar echte grote kansen vielen er niet te noteren. Barcelona bleef een te laag tempo hanteren om te verassen en kreeg op het moment dat het de voorsprong tot de rust wilde consolideren de kous op de kop. Een onschuldige dieptepass uit het achterland van Levante werd door Piqué volledig verkeerd ingeschat. Na een slechte controle trapte hij ook nog eens over de bal heen, waardoor het leer via de uitgekomen Valdés pardoes voor de meegelopen Caicedo rolde, die met het bijkansje wel raad wist en de gelijkmaker aantekende.

In de tweede helft vielen er geen wissels te noteren. Het spelbeeld veranderde ook niet. Balbezit voor Barcelona en een afwachtende opponent, voor wie een punt een prima resultaat zou zijn. De blaugranas koesterden het geduld om toe te kunnen slaan en tikten de bal in een grote rondo tot een balbezit percentage tot zelfs 75 procent opliep! Iedereen wachtte op het moment van Messi, die het gehele eerste uur van de wedstrijd nagenoeg onzichtbaar was in de muur van Levante verdedigers. De vlo kwam de bal dan ook meer en meer bij zijn collega´s ophalen en liet een paar onnavolgbare solo´s zien, die een doelpunt verdienden. De winnaar van de Gouden Bal wist in een geweldige actie vijf verdedigers te passeren, maar zag zijn inzet op de binnenkant van de paal stranden. Een tweede solo werd door de verdediging gesmoord, waardoor de 1-1 stand onveranderd bleef. Om het risico van een onverwachte koude douche te voorkomen, besloot ook Barcelona een kwartier voor tijd het punt te koesteren en de bal voornamelijk rond te spelen. Het gevolg was een oerzaaie vertoning van twee teams die niet wilde voetballen. Het lange wachten tot het eindsignaal begon, alleen de wissels waren een notitie waard. Fontás verving Abidal en Pedro mocht Villa aflossen.

Het eindsignaal was meer een verlossing van een slechte wedstrijd dan van het opgelucht ademhalen van het binnenhalen van de landstitels. Met de wetenschap dat de vertoning tegen Levante geen afbraak mocht doen aan de prestaties van een geheel seizoen, sprongen de spelers van Barça elkaar in de armen. De één-en-twintigste titel was een feit!

Opst: Valdés, Alvés, Macherano, Piqué, Abidal (62. Fontàs), Keita, Busquets, Xavi, Afellay, Messi, Villa (86. Pedro)