Nieuws November 2011

30 competitiegoals voor, nul tegen in Camp Nou

De doelcijfers van Barça op eigen grond, in de eerste zeven wedstrijden van de Spaanse competitie, liegen er niet om en vormen een nieuw clubrecord. Inclusief afgelopen seizoen is het nu officieel tien wedstrijden geleden dat Barça een doelpunt moest incasseren in het eigen Camp Nou.

Villarreal 5-0, Osasuna 8-0, Athletico Madrid 5-0, Racing Santander 3-0, Sevilla 0-0, Mallorca 5-0, en Zaragoza 4-0. Dat zijn de zeven competitiewedstrijden die FC Barcelona in Camp Nou gespeeld heeft. Zes overwinningen en één gelijkspel, waarbij de balans komt te staan op dertig gescoorde goals tegenover nul geïncasseerde doelpunten. Dit is een absoluut record voor de eerste zeven duels van de Liga.

Leo Messi is bij uitstek de speler die de meeste goals gescoord heeft in Camp Nou. Van de dertig doelpunten in de competitie, heeft de Argentijnse dribbelaar er maar liefst veertien (!) achter zijn naam staan: Villarreal (2), Osasuna (3), Athletico (3), Racing (2), Mallorca (3) en Zaragoza (1). De rest van de goals werden als volgt gescoord: Villa (4), Xavi (2), Cesc (2), Thiago (1), Alexis (1), Cuenca (1), Alves (1), Piqué (1) en Puyol (1). De overige twee doelpunten waren eigen goals van de voeten van Roversio (Osasuna) en Miranda (Athletico Madrid).

Aan het andere eind van het veld heeft keeper Víctor Valdés het voor elkaar gekregen om de eerste zeven thuiswedstrijden het doel schoon te houden. Dat zijn in totaal 630 minuten in de competitie in eigen huis. Als je daarbij de thuiswedstrijden van het einde van vorig seizoen voegt, staat Barça momenteel op een aantal van tien thuisduels zonder ook maar één doelpunt te incasseren in eigen net. Het laatste doelpunt dat op blaugrana grond tegen Guardiola’s team werd gescoord viel op 9 april, in het duel tegen Almería (3-1).