Nieuws Oktober 2016

600 duels voor Don Andrés

Andrés Iniesta, de aanvoerder van FC Barcelona, speelde tijdens de 4-3 nederlaag tegen Celta de Vigo zijn 600ste duel voor FC Barcelona. De middenvelder maakte bijna 14 jaar geleden zijn debuut als tiener, en heeft zich sindsdien weten te ontwikkelen tot een van de belangrijkste schakels in de clubgeschiedenis van FC Barcelona. Ondanks de nederlaag bij Celta, waardoor Barça momenteel vierde staat, was er reden om Don Andrés te bejubelen. Iniesta kwam eerder dit jaar met een autobiografie, die zijn indrukwekkende carrière nogmaals in beeld brengt.

Toch kwam er in deze autobiografie ook verontrustend nieuws naar voren. Toen Andrés Iniesta in 2009 zijn goede vriend Dani Jarque verloor, kwam hij in een vreselijke situatie terecht. De toenmalige aanvoerder van rivaal Espanyol was overleden aan een hartstilstand, en Iniesta had het hier tijdens deze jaren erg moeilijk mee. In zijn autobiografie kwam aan het licht dat Don Andrés met een depressie kampte, en dat hij tijdens zijn winnende goal in de WK-finale zelfs in een van de moeilijkste momenten uit zijn leven zat. Iniesta kwam echter uit deze donkere tijd, en met 600 duels op de teller is hij inmiddels een legende voor de club.

Iniesta is in de sleutelwedstrijden bijna altijd de beste man. 29 titels staan er op zijn palmares, en deze week kwamen ook alle jeugdspelers naar voren met een eerbetoon aan de kapitein van het Catalaanse schip. Het zal Iniesta ongetwijfeld veel goeds hebben gedaan, als kind van de club. Na de wedstrijd tegen Celta was Andrés eerlijk: ''Celta was beter dan ons, en dat was al snel duidelijk op het scorebord. In de tweede helft hebben we ons best gedaan, en ondanks onze aansluitingstreffers is het altijd lastig om een achterstand om te draaien.''