Nieuws Maart 2013

Abidal speelt oefenwedstrijd tegen Istres

Éric Abidal en Jonathan dos Santos zijn twee van de drie spelers uit het eerste team van FC Barcelona die deze week geen internationale verplichtingen hebben. Ze speelden met de reservespelers een oefenwedstrijd tegen Istres uit de Franse Ligue 2. Zowel Abidal als Dos Santos speelde 65 minuten van de wedstrijd in het Ciutat Esportiva. Pinto trainde apart.

Voor Abidal was het de eerste keer sinds hij op 21 februari dit jaar het medische groene licht kreeg dat de Fransman deelnam aan een gelegenheid anders dan een wedstrijdje tijdens trainingssessies. Het is bijna een jaar geleden dat hij zijn levertransplantatie onderging.

Dr. Ricard Pruna, die tijdens zijn persconferentie rondom de knieoperatie van Carles Puyol, gaf de toehoorders een update over de situatie van Abidal. “Het medische groene licht was een heel belangrijke stap, want het werd gegeven in overeenstemming tussen de doctoren die de levertransplantatie in de kliniek hadden gedaan, de club en de mensen die aan Abidals zijde hebben gestaan. Het is niet gemakkelijk om iemand het medische akkoord te geven na een operatie als die van Abidal. Van daaruit legden we uit aan de coachende staf dat Abidal dat hij kon beginnen met dezelfde trainingen als de rest van de selectie, en hij reageert daar steeds beter op. Hij komt langzaam maar zeker weer terug op hetzelfde niveau als zijn teamgenoten.”
Pruna concludeerde het volgde: “We kunnen niet precies zeggen wanneer hij volledig terug is, maar hij is in een positieve stemming omdat hij weet dat het niet lang meer kan duren. Ik denk dat hij niet lang meer hoeft te wachten voor hij in de selectie opgenomen wordt. Het ligt aan de coaches, maar we zijn dichtbij.”

Na de gewonnen wedstrijd tegen Rayo Vallecano bekrachtigde Jordi Roura de woorden van de doctor en liet hij weten dat het niet lang meer zal duren eer Abi terug in actie komt.