Nieuws April 2015

Abidal vertegenwoordigt Barça in New York

Éric Abidal speelde zijn laatste wedstrijd voor FC Barcelona op 1 juni 2012, toen wijlen Tito Vilanova de hem in het veld bracht voor de laatste zeventien minuten tegen Málaga. Camp Nou verwelkomde de Fransman met een staande ovatie. Twee dagen later nam Abidal afscheid tijdens een emotionele persconferentie.

Nu, twee jaar na zijn vertrek, is Abidal terug als vertegenwoordiger van de Catalaanse club. Dit keer niet in een Barça-tenue, maar in een elegante grijze colbertje en donkere broek. Hij is op bezoek in New York, in gezelschap van CEO Ignacio Mestre, om de presentatie van de derde editie van de International Champions Cup bij te wonen. Dit is een geplande reeks van vriendschappelijke wedstrijden die zowel in Australië, als China en de Verenigde Staten gespeeld zullen worden. FC Barcelona zal in Amerika waarschijnlijk drie wedstrijden spelen tegen LA Galaxy, Chelsea en Manchester United.

Abidal was tijdens het evenement met al zijn voetbalervaring en sterrenkwaliteit het stralende middelpunt van alle aandacht. Dit naast Dwight Yorke namens Manchester United, Carlo Cudiccini namens Chelsea, Bernard Lama van Paris Saint-Germain en voormalige Amerikaanse voetballer Eric Wynalda, die Abidal “een rolmodel vanwege zijn gedrag” noemde.

Na afloop sprak Abidal met de media en had het daar onder andere over de rol van Luis Enrique als trainer en de aanstaande clash met Bayern München. Ook benadrukte hij het belang van zijn terugkeer als onderdeel van FC Barcelona: “Barça zal altijd mijn thuis zijn. Het is een eer voor mij om de Club te vertegenwoordigen op belangrijke evenementen als deze. Voetbal is niet alleen entertainment—het gaat om het samenkomen en het creëren van onderlinge banden.”