Nieuws Maart 2013

Alles over Barça’s mogelijke tegenstanders CL

Vrijdagmiddag zal FC Barcelona weten welke Europese club hun tegenstander wordt in de kwartfinales van de Champions League. Bij deze een korte introductie met wat feitjes over de mogelijke tegenstanders!

Paris Saint-Germain
Deze club staat onder leiding van Carlo Ancelotti en zit vol met spelers van topniveau, zoals Zlatan Ibrahimovic, Thiago Silva en Ezequiel Lavezzi. Voor deze huidige leiders van de Franse competitie is geen cent bespaard op het samenstellen van een team dat op het hoogste niveau in Europa kan wedijveren. De grote vraag is of de club de kracht heeft om de meer ervaren Europese ploegen uit te dagen.

Huidige positie in Ligue 1: Bovenaan, vier punten meer dan nummer twee Lyon
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Ezequiel Lavezzi (5)
Internationale prijzen: 1x Europacup II

Juventus
Antonio Conte heeft de ‘Vecchia Signora’ teruggebracht naar het front van het Europese voetbal. Veteranen Gianluigi Buffon en Andrea Pirlo leiden een ploeg dat weinig grote namen kent, maar weinig doelpunten tegen krijgt. Samenwerken is wat Juventus een goed seizoen tot dusver heeft gebracht, zowel in Italië als in Europa, en geen ploeg zal graag tegen hen geloot worden.

Huidige positie in Serie A: Bovenaan, negen punten van Napoli
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Fabio Quagliarella (4)
Internationale prijzen: 2x Europacup, 1x Europacup II, 2x Wereldbeker voor Clubs, 3x UEFA Cup en 2x UEFA Super Cup.

Real Madrid
De ploeg van Mourinho behoeft natuurlijk geen introductie. Ondanks dat de club uit de Spaanse hoofdstad ver achter Barça staat op de tweede plek in La Liga, blijft de ambitie van de ploeg intact en zijn ze momenteel het beste in vorm dit seizoen. Het is een van de sterkste ploegen in het wereldvoetbal en Cristiano Ronaldo blijft maar scoren. Real Madrid is vooral dodelijk op de counter en klinisch efficiënt in het doelgebied.

Huidige positie in La Liga: Tweede, 13 punten achter koploper FC Barcelona
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Cristiano Ronaldo (8)
Internationale prijzen: 9x Europese Cup, 3x Wereldbeker, 2x UEFA Cup en 1x UEFA Super Cup

Borussia Dortmund
Borussia Dortmund is de kampioen van de Bundesliga. Onder leiding van Jurgen Klopp laat dit team haar klasse zien in vlot balbezit. Namen als Mats Hummels, Mario Götze, Marco Reus en Robert Lewandowski sieren deze Duitse ploeg. Tot dusver hebben ze vijf wedstrijden in de Duitse competitie verloren, maar in Europa hebben ze Real Madrid, Manchester City en Shakhtar Donetsk weten te verschalken.

Huidige positie in de Bundesliga: Tweede, 20 punten achter koploper Bayern München
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Robert Lewandowski (5)
Internationale prijzen: 1x Champions League, 1x Europacup II, 2x Wereldbeker voor Clubs

Galatasaray
Hoewel ze hun Europese campagne begonnen met twee nederlagen en een gelijkspel heeft de huidige Turkse kampioen hun plek in de kwartfinales ruimschoots verdiend. Op papier is dit een van de zwakkere ploegen in de lotingspot, ondanks de aanwezigheid van sterspelers als Drogba, Sneijder, Altintop, Melo en Yilmaz en Fatih Terim als coach, maar in deze fase van de Champions League zijn er geen gemakkelijke teams meer. Galatasaray heeft in uitwedstrijden vaker gewonnen dan in eigen stadion.

Huidige positie in de Super League: Bovenaan, vier punten van Besiktas
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Burak Yilmaz (8)
Internationale prijzen: 1x UEFA Cup

Bayern München
Coach Jupp Heynckes hoopt dat zijn Bayern met de triple aan de haal gaat met het Duitse kampioenschap, de Beker en de Champions League. Hun voorsprong in de Bundesliga is zo goed als definitief en ze staan in de finale van de Duitse Beker. De ploeg heeft veel kracht en kwaliteit met spelers met internationale prestige als Franck Ribéry, Javi Martínez, Thomas Müller, Arjen Robben en Philipp Lahm. Waarschijnlijk is dit een van de favorieten voor de Europese titel.

Huidige positie in de Bundesliga: Bovenaan, 20 punten van Dortmund.
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Thomas Müller (4)
Internationale prijzen: 4x Champions League, 1x Europacup II, 2x Wereldbeker voor Clubs en 1x UEFA Cup

Málaga
Manuel Pellegrini heeft Málaga tot ongekende hoogten gebracht in Europa en is eropuit om deze campagne nog verder te voeren. De ploeg heeft genoeg ervarenheid met spelers als Joaquín, Demichelis, Toulalan, Santa Cruz en Saviola, maar heeft met Isco een van de meest veelbelovende jonge spelers van de Spaanse competitie.

Huidige positie in La Liga: Vierde, 27 punten van FC Barcelona
Hun topscorer in de CL dit seizoen: Eliseu en Isco (3)
Internationale prijzen: geen