Nieuws Augustus 2015

Athletic Bilbao–Barça 0-1

Op zondag 23 augustus opende FC Barcelona de nieuwe Spaanse voetbalcampagne met de uitwedstrijd tegen Athletic Bilbao, waarmee nog het een en ander recht te zetten was na de teloorgang van de Spaanse Super Cup. In een afgeladen, maar oververhit San Mamés (dertig graden) trad een Barça met een aardig veranderd gezicht aan, voornamelijk vanwege de schorsingen van Jérémy Mathieu en Gerard Piqué, waardoor Thomas Vermaelen een basisplaats kreeg.

Bilbao ging vanaf het fluitsignaal er bovenop. De Basken hielden het veld klein en gaven Barça geen kans om in hun eigen spel te komen. De hitte drukte zwaar op het spel en het tempo bleef lange tijd erg laag. Voetbal was er niet echt te bespeuren. Het meeste gevaar aan blaugrana zijde kwam van Luis Suárez, maar de Uruguayaan had zijn vizier niet op scherp.
Na twintig minuten moest Dani Alves met een liesblessure het veld verlaten, een domper voor de al verzwakte achterhoede van de blaugranas. Vlak erna werd Barça een penalty ontzegd. Met een half uur op de klok kwam die er alsnog, toen Suárez gevloerd werd. Leo Messi schaarde zich achter de bal, maar schoot zodanig zwak in, dat keeper Iraizoz gemakkelijk kon pareren. Een gemiste kans!
Op klokslag van rust gaf Messi nog schitterend aan op Suárez, maar de hoek was te moeilijk voor de aanvaller om de openingstreffer aan te tekenen.

De tweede helft bood een beter wedstrijdbeeld. Barça kwam veel beter uit de kleedkamer en dat werd beloofd: na mooi spel van Ivan Rakitic gaf Jordi Alba een briljante pass op Suárez, en de Uruguayaan werkte de bal prachtig tegen de touwen: 0-1!
Sergi Roberto was héél dicht bij een treffer die Barça wat lucht zou bezorgen, maar de lat en de hand van Iraizoz voorkwamen dat. Een nieuw staaltje voetbalkunst resulteerde in een mooie aanval, die nét geen doelpunt opleverde. Na een uur spelen kregen de blaugranas een nieuwe domper te verwerken: Sergio Busquets moest na een harde charge op een brancard het veld verlaten.
In de slotfase slalomde Messi prachtig een paar Basken voorbij, een soloactie die een doelpunt verdiende, maar het ontbrak hem nét dat laatste stukje om de bal in de hoek te schuiven.
In de vier minuten extra tijd bleef de stand onveranderd. Een krappe zege, maar voor Barça wel de eerste drie punten van de nieuwe Spaanse voetbalcompetitie!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves (20’ Sergi Roberto), Mascherano, Vermaelen, Alba, Rakitić, Busquets (68’ Bartra), Iniesta, Messi, Suárez en Rafinha (82’ Sandro)

Opstelling Athletic Bilbao: Iraizoz, De Marcos, Elustondo, Laporte, Balenziaga (50’ Bóveda), Beñat, Rico (63’ Gurpegi), Susaeta, Eraso, Sabin (63’ Ibai) en Aduriz