Nieuws Maart 2009

Atlético Madrid-Barça 4-3

Voor de tweede opeenvolgende keer heeft Barça in de Spaanse Liga een nederlaag geleden. De uitwedstrijd tegen Atlético Madrid ging na 90 krankzinnige minuten met 4-3 verloren, na aanvankelijk met 0-2 en 2-3 voor te hebben gestaan.
Het was een geweldige open wedstrijd die in een bijzonder hoog tempo werd gespeeld. Het leverde vele kansen op voor beide teams, geheel conform de traditie van de wedstrijden tussen Atlético en Barcelona, waarin veel treffers vallen.
Reeds na tien minuten scoorde John Heitinga voor Atlético, maar zijn treffer - na een foutje van de omstreden Valdés - werd onterecht wegens buitenspel afgekeurd. Het was het begin van een memorabele wedstrijd. Aan de andere kant was het vlak daarna Henry die een prachtige schot afleverde. De bal verdween door een harde volley in de rechterbovenhoek. De treffer kwam min of meer uit de lucht vallen maar zorgde er wel voor dat Barça meer vat op het spel kreeg. De 0-2 liet dan ook niet lang op zich wachten. Het was Messi, die een geweldige individuele actie perfect afrondde.
Lang kon Barça niet genieten. Binnen een minuut was het Forlan die met een uithaal van 25 meter keeper Victor Valdés kansloos liet. Barça kon de controle enigzins herpakken en had voor rust nog geweldige kansen voor Messi en Gudjohnsen. Guddy was te onrustig in de afronding.

Na de rust een zelfde spelbeeld en hetzelfde hoge tempo. Barça begon controlerend maar zag het heft uit handen worden genomen. Verdedigend zag het er zeker niet goed uit en Atlético zocht de gelijkmaker. Net nadat Eto'o de 1-3 op zijn schoenen had, was het de Argentijn Kun Aguëro die de 2-2 binnenschoot en Barça weer terug bracht waar zij begonnen was. De koek was nog lang niet op. Atlético, dat nu op zijn beurt dacht de partij te kunnen af serveren, drong aan op een voorsprong. Het was echter Thierry Henry die aan het eind stond van een prachtige snelle aanval waarbij Gudjohnsen het overzicht hield en de Fransman de 2-3 op het scorebord liet aantekenen. Met nog een kwartier te gaan, leek de zege voor de blaugranas binnen bereik.
Het was echter een opmerkelijke actie van de grensrechter, die roet in het eten gooide. Na een afgeslagen aanval van Atlético Madrid en met een aanvallende Messi al weer op de helft van de Madrilenen, floot de scheidsrechter voor een penalty. De man aan de zijkant had bij de afgeslagen aanval van Atlético een overtreding gezien. Forlan faalde niet en maakte 3-3.
Het leek de eindstand te worden, maar ook de laatste vijf minuten waren krankzinnig. Eto'o had nog een heel goede kans op de 3-4, maar treuzelde te lang bij de afronding. Dertig seconden later lag de bal er aan de andere kant wel in. Kun Aguëro maakte zijn tweede en dompelde Barça in diepe rouw. De resterende twee minuten waren tekort om het tij nog te keren.
Zodoende heeft Barça in de laatste vier wedstrijden acht punten verloren en is de voorsprong op Real Madrid geslonken van twaalf naar nog slechts vier punten.

Opst: Valdés; Alves, Puyol, Márquez, Sylvinho (78. Cáceres); Gudjohnsen, Xavi, Touré; Messi, Eto'o, Messi