Nieuws Maart 2013

Avond voor een wonder

Dinsdagavond speelt FC Barcelona de grootste en belangrijkste wedstrijd van het seizoen, wanneer ze proberen om de 2-0 achterstand op AC Milan om te draaien en een plek in de kwartfinales van de Champions League te bereiken. Deze generatie Barça-spelers heeft alles in het voetbal gewonnen met nog maar weinig records die de ploeg niet binnen heeft gehaald. Er ligt nu een enorme uitdaging voor hen: een grote comeback maken van een verliezende positie in een Europese wedstrijd.
De afgelopen drie weken heeft Barça vele berichten van support en optimisme ontvangen. De spelers zijn vol geloof en vertrouwen, maar zullen zich ook gesteund voelen door een uitverkocht Camp Nou en de slogan “we zijn samen een team!”. Ruim 60 deelnemers aan de fanreis zullen in Camp Nou daar hun bijdrage aan leveren.

Wat Barça moet doen is duidelijk: aanvallen, aanvallen, aanvallen – en goed verdedigen! Het team heeft twee doelpunten nodig en het is belangrijk om te voorkomen dat Milan ook maar één goal scoort. De spelers van Tito Vilanova en Jordi Roura zullen hem nog even knijpen om de fitheid van Xavi Hernández. De middenvelder heeft de afgelopen dagen weer met de ploeg getraind en heeft van het medische team van de club het groene licht gekregen, maar of hij volledig wedstrijdfit is, is altijd even afwachten. Marc Bartra zal er zeker niet bij zijn. Daarnaast zijn vier spelers slechts één gele kaart verwijderd van een schorsing, namelijk Adriano, Song, Mascherano en Pedro.

Naar verwachting zal Milan zich ver op eigen helft laten terugzakken en een goed georganiseerd elftal neerzetten, met gevaarlijke mogelijkheden op de counter. Deze tactiek pakte goed uit in het San Siro en zorgde ervoor dat de Italianen nog altijd ongeslagen zijn sinds het jaar 2013 van start is gegaan. Geen van de resultaten die Milan tot dusver heeft geproduceerd zou voldoende voor Barça zijn om deze return te winnen. Echter is niet alles zonneschijn bij de Italiaanse ploeg, want zowel Balotelli als de geblesseerde Pazzini zijn er niet bij, en ook rond de inzetbaarheid van Mexes zijn nog twijfels.