Nieuws Oktober 2013

Barça 2-1 Real Madrid

De wedstrijd begon met een indrukwekkende sfeeractie van de fans van FC Barcelona. Er was een mooie mozaïek (link) voor de zieke Tito Vilanova. Real wist de laatste twee Clásico`s te winnen maar het lukte de ploeg uit de Spaanse hoofdstad sinds 1979 niet om er drie achter elkaar te winnen. Nog enkele feitjes vooraf: Voor Gerardo Martino en Carlo Ancelotti was het hun eerste Clásico. Xavi is met 26 optredens in El Clásico nu alleen recordhouder. Carles Puyol speelde niet mee en blijft dus steken op 25 wedstrijden. Ronaldo heeft gescoord in zijn laatste zes bezoekjes aan Camp Nou en als Messi scoort dan is hij topscoorder allertijden in El Clásico.

Van tevoren was al duidelijk dat FC Barcelona ging winnen. Want als Barça en Real Madrid de degens kruizen in de tiende speelronde winnen de Catalanen. 3-0 in 1940, 1-0 in 1956 en 2-0 in 1985. En bovendien had 'Tata' Martino zijn gelukscolbertje weer aangetrokken.

Barça begon scherp aan de wedstrijd. Lionel Messi zette Cristiano Ronaldo opzij, en ook het middenveld toonde aan klaar te zijn voor de strijd. Zo kreeg Busquets al na acht minuten geel voor een sliding op Ángel Di María. De Argentijn stond niet op zijn geliefde linkerkant, maar vormde een voorhoede met Ronaldo en Gareth Bale. Laatstgenoemde stond overal en nergens maar kon in de eerste helft weinig klaarmaken. De andere zomeraankoop die zijn debuut maakte in El Clásico wist wel indruk te maken. Neymar had al enkele mooie acties gemaakt toen hij in de 18e minuut de blaugranas op voorsprong zette, 1-0. Met zijn doelpunt komt Neymar in een rijtje met o.a. Patrick Kluivert. De Nederlandse spits scoorde namelijk ook bij zijn debuut in een Clásico. Het schot van de Braziliaanse aanvaller werd van richting veranderd en zo stond Barça op voorsprong in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. De eerste helft was verder niet erg hoogstaand qua voetbal. Scheidsrechter Undiano Mallenco zat er kort op en dat leverde in de eerste helft nog gele kaarten op voor Sergio Ramos en Gareth Bale aan de kant van de bezoekers en Adriano Correia namens de thuisploeg. Even voor rust hield heel Camp Nou zijn adem in toen 'CR7' de bal voorgaf en Sami Khedira de bal in kon glijden, maar daar was doelman Victor Valdés met een geweldige redding. De doelman van FC Barcelona was sowieso in vorm tijdens deze vroege avondwedstrijd.

In de tweede helft werd Real sterker en dus moest de ervaren keeper regelmatig zijn team helpen. De Spaanse bondscoach lijkt niet meer om Valdés heen te kunnen. Ancelotti wisselt nog voor het verstrijken van het eerste uur verdediger Sergio Ramos. De Spaans international had kort na rust al zijn tweede gele kaart moeten hebben en gezien zijn verleden met gele en rode kaarten is de wissel van de Italiaanse coach terecht. Real ging op zoek naar de gelijkmaker en Barça kwam er maar af en toe uit. Zo gaf Andrés Iniesta een mooie lange bal op Neymar maar helaas werd het geen 2-0. Aan de andere kant was invaller Karim Benzema dichtbij de gelijkmaker. De Fransman knalde de bal op de lat buiten bereik van Valdés. De tegenvallende Cesc Fábregas moest na 70 minuten het veld ruimen. De in vorm verkerende Alexis Sanchez komt erin en dat blijkt een gouden wissel want vijf minuten later maakt de Chileen een fantastisch doelpunt. De spits ziet keeper Diego López te ver voor zijn doel staan en lobt hem over de boomlange Spanjaard. Camp Nou ontploft en geeft een staande ovatie aan Alexis. Vanaf dat moment komt het voetbal van Barça nog meer tot zijn recht. Hoogtepunt om nog te noemen is de 'panna' van Dani Alves bij Ronaldo. Met de actie stuurt de Braziliaan gelijk drie spelers het bos in. De wedstrijd lijkt gespeeld maar dan scoort invaller Jesé Rodriquez een minuut voor tijd de aansluitingstreffer. Maar verder dan deze treffer komt Real niet omdat Barça de wedstrijd professioneel weet uit te spelen.

Met deze zege komt FC Barcelona op 28 punten uit 10 wedstrijden en dat is een record in Spanje. Real Madrid blijft op de derde plek staan met 22 punten. Atlético Madrid komt morgen in actie en kan dan bij winst op 27 punten komen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Mascherano, Adriano, Busquets, Fàbregas (70' Alexis), Xavi, Iniesta (76' Song), Messi en Neymar (84' Pedro)