Nieuws November 2012

Barça - Alavés 3-1

Woensdag heeft Barça zich zonder problemen voor de achtste finale van de Copa del Rey geplaatst. Het team van Tito Vilanova won in Camp Nou de returnwedstrijd met 3-1 van Alavés, dat de heenwedstrijd eerder met 0-3 had verloren. David Villa scoorde tweemaal en passeerde daarmee de mijlpaal van 300 treffers in clubverband en Spanje. In de volgende ronde is Córdoba de tegenstander.

Met Carles Puyol als aanvoerder en de twee jongelingen Jonathan dos Santos en Thiago Alcántara in de rol van Xavi en Andrés Iniesta begon Barça aan de wedstrijd. De eerste helft vertoonde een spelbeeld waarbij de spelers van Tito Vilanova het zestienmetergebied van de tegenstander omsingelden en Alavés loerde op de counter. De wedstrijd verliep rustig met slecht één gele kaart voor Jaume Delgado voor obstructie van Thiago. Tegen de verhoudingen in kwamen de Catalanen na ruim een kwartier op achterstand. Borja Viguera troefde Martín Montoya af en wist Pinto te passeren met een fraaie kopbal.

De achterstand had echter geen invloed op het spel van de Catalanen. De bal bleef (te) rustig rondgaan, erop vertrouwend dat de doelpunten wel zouden vallen. Na een half uur was Barça dichtbij een doelpunt. Een afstandschot van Adriano Correia werd op het nippertje weggebokst door keeper Sergio Herrera en in de rebound stond David Villa buitenspel. Tien minuten voor rust viel eindelijk de gelijkmaker. Na een één-twee met Thiago bleef Adriano, oog in oog met Herrera, cool en schoot de bal door de benen van de keeper binnen. Het was al weer de vierde treffer van de Braziliaan van dit seizoen. Een record, want de verdediger wist nog niet eerder meer dan drie keer het net te vinden in een heel seizoen.

Na de rust besliste Barça de wedstrijd in een paar minuten. In de 55e minuut werd Cristian Tello net buiten het strafschopgebied neergehaald en kreeg hiervoor een vrije trap toegekend van de scheidsrechter. David Villa schoot die over de muur in de korte hoek in de touwen en zette zo Barça op voorsprong; 2-1. Slechts drie minuten later zag Dos Santos Tello vrij staan en bezorgde de bal precies in de voeten. Tello was vervolgens niet zelfzuchtig en liet el Guaje zijn tweede van de avond maken. Tussen de twee treffers van Villa werd nog een doelpunt van Alavés afgekeurd wegens randje buitenspel.

Het laatste deel van de wedstrijd mochten Gerard Deulofeu en Carles Planas hun opwachting maken. De 21-jarige verdediger maakte daarmee zijn debuut in het eerste elftal. Voor Deulofeu was het zijn tweede wedstrijd in het eerste elftal, na zijn debuut een week geleden bij Spartak Moskou voor de Champions league. De topscoorder van Barça B liet in Camp Nou zien dat hij zeer talentvol is. Vlak voor het einde van de wedstrijd was hij zelfs dichtbij een treffer. Deulofeu zag Herrera wat ver voor zijn doel staan, maar het geplaatste schot belandde op het dak van het doel en hierdoor bleef de 3-1 op het scorebord.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Puyol (80’ Fàbregas), Mascherano, Adriano (73’ Planas), Song, Thiago, Dos Santos (68’ Deulofeu), Sergi Roberto, Villa en Tello