Nieuws Februari 2016

Barça-Celta 6-1

Zondagavond kwam Celta de Vigo op bezoek in Camp Nou. Voor FC Barcelona kans om de uitglijder van eerder het seizoen weg te poetsen, toen Celta in het eigen Balaídos verrassend met 4-1 de blaugranas overklaste.

Meteen was duidelijk dat Celta dezelfde speelstijl hanteerde als in de heenwedstrijd: hoog druk zetten en het spel van Barça ontregelen. Dat lukte in de openingsfase aardig. Barça had het lastig tegen de bezoekers, ook wegens vele overtredingen, die al snel een vrije trap opleverde, maar Leo Messi’s schot ging naast.
De wedstrijd kwam op gang en Barça vond elkaar beter. Toch kwam Claudio Bravo eerder in actie dan keeper Sergio: de Chileen moest een harde inzet weg boksen om een openingstreffer te voorkomen. Vlak voor het half uur incasseerde Celta opnieuw een gele kaart plus vrije trap na een overtreding. Ditmaal krulde Messi de bal op fenomenale wijze binnen voor de 1-0!
De Barça-machine ging steeds beter draaien, al bleef Celta voetballen. Dat resulteerde in een nieuwe grote kans: Beauvue nam een mooie pass van Guidetti ineens op de schoen en dwong Bravo tot een tweede redding.
Toch viel de gelijkmaker nog voor rust. Guidetti lokte Jordi Alba uit, die vervolgens pootje haakte en een strafschop veroorzaakte. Bravo zat nog in de goede hoek, maar kon de gelijkmaker niet voorkomen: 1-1. Er volgden nog wat kleine kansjes aan de andere kant, maar niemand had het vizier meer scherp op nog voor rust de voorsprong af te dwingen.

Na rust vloog Barça uit de startblokken. Aanval na aanval zette de Celta-defensie onder druk en de individuele acties volgden elkaar razendsnel op. Het Barça-positiespel kwam weer goed uit de verf en het leek slechts een kwestie van tijd eer Celta zou bezwijken.
Binnen het uur was het dan zover: Messi vond met een weergaloos lobje zijn maatje Luis Suárez, die vlekkeloos afrondde. Een loepzuivere assist om in te lijsten en een daaropvolgend doelpunt om eveneens in de lijsten: 2-1! Tegen het voetballende Celta de Vigo was het echter nog niet gedaan met deze krappe voorsprong, want inzakken deed de bezoekende ploeg niet. Met nog twintig minuten op de klok werd de Barça-defensie uitgespeeld en kon Wass vrij uithalen, maar Bravo pakte uitstekend om de gelijkmaker te voorkomen.
Luttele minuten later was het aan de andere kant raak. De Tridente deelde de genadeklap uit met een onnavolgbare aanval: Messi gaf voor op Neymar, die iets te hard inkwam en zijn inzet nét op de lijn zag belanden, maar de rappe Suárez gaf de beslissende tik: 3-1.
En daar hield het niet op. Messi dolde met een Celta-verdediger tegen de achterlijn en werd uit balans gebracht. De scheidsrechter wees naar de stip en Messi deed een één-tweetje vanuit de strafschop à la Johan Cruijff: tikje naar rechts en Suárez schoot feilloos binnen. 4-1!
De ingevallen Ivan Rakitić zag zijn kans schoon om daar, op aangeven van Suárez, nog 5-1 van te maken met een prachtige lob. Pijnlijk voor een goed voetballend Celta, maar uitermate genieten voor Can Barça! Zelfs dat was de eindstand niet, want in de slotminuut scoorde ook Neymar nog uit een mooie individuele actie, waarmee de Tridente zich wéér weergaloos bewees.

6-1, het ene doelpunt nog mooier dan het andere en het Spaanse record allertijden van langste ongeslagen reeks in alle competities verder opgeschroefd. Een avond genieten!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Piqué, Busquets, Alves (61’ Vidal), Iniesta (78’ Turan), Suárez, Messi, Neymar, Mascherano, Alba en Sergi Roberto (61’ Rakitić).

Opstelling Celta de Vigo: Sergio, Jonny, Hugo Mallo, Cabral, Planas, Radoja, Wass (83’ Cheikh), Hernández (65’ Díaz), Beauvue, Señé en Guidetti (77’ Drazic).

Kijk HIER de samenvatting van Ziggo Sport Totaal!

Gerelateerd nieuws