Nieuws Oktober 2014

Voorbeschouwing Barça-Celta

Morgen treedt Barça aan tegen Celta de Vigo, en voor Luis Enrique wordt dit een bijzondere confrontatie. De huidige hoofdtrainer van Barça was namelijk vorig seizoen de trainer bij Celta de Vigo, waarmee hij een negende plaats behaalde. Om 8 uur trappen de twee teams morgen af, en de wedstrijd in Camp Nou zal voor Barça ook de wedstrijd van het eerherstel zijn, na de teleurstellend verlopen Clásico.

De hoofdtrainer van Celta de Vigo is Eduardo Berizzo, en hij was als speler ook al actief voor Celta. Aangezien Luis Enrique als speler ook voor Barça speelde zien we hier dus een wedstrijd tussen trainers die ook furore maakte bij hun eigen club als speler. Berizzo is evenals Enrique een van de jongere trainers in La Liga, en toen ze bij Barça en Celta werkzaam waren als speler speelden ze eenmaal tegen elkaar in competitieverband. Ook in de UEFA Cup troffen beide heren elkaar eens, toen Barcelona in de kwartfinale op uitgoals doorbekerde. Nadat ze beiden de schoenen aan de wilgen hadden gehangen en aan een carrière als manager begonnen, liepen de paden van de twee heren uiteen. Enrique deed ervaring op bij Barça B en AS Roma, voor hij vorig seizoen bij Celta zijn naam als toptrainer voor het eerst waarmaakte. Berizzo was trainer bij het Argentijnse Estudiantes, en erna bracht hij de Chileense titel naar O'Higgins, voor hij Enrique opvolgde als trainer bij Celta. Nadat ze veertien jaar geleden voor het laatst tegenover elkaar stonden zien we nu dus weer een confrontatie tussen de twee oefenmeesters.

De afgelopen seizoenen was Sergi Gómez een stugge verdediger bij Barça B, maar nadat zijn doorbraak bij het eerste elftal uitbleef tekende hij afgelopen zomer een contract bij Celta de Vigo. Hier heeft hij zich tot een waardige selectiespeler ontwikkelt, die regelmatig een plek krijgt in het elftal. Voor hem is het mooi om weer terug te zijn bij de club waar hij zijn opleiding genoot, en de Catalaan uit Arenys de Mar blikt vooruit op zaterdag. ''Mijn eerste maanden zijn vooralsnog erg goed verlopen, in het begin speelde ik weinig omdat ik moest wennen, maar nu kom ik steeds vaker aan bod. Ik hou van de club en van de stad, iedereen doet zijn best me te helpen en dat steunt me erg. Voor mij is het erg speciaal om terug te keren naar de club waar ik opgroeide, en ik kijk er naar uit om iedereen weer te ontmoeten. Enrique heeft me laten debuteren in Barça B en ik heb erg goede herinneringen overgehouden aan hem.''

Gelukkig staat Gómez er niet alleen voor, want ook Fontás, Planas en Nolito spelen bij Celta. Vroeger speelde deze vier spelers samen bij Barça B, en vandaar wordt het zaterdag een erg speciale wedstrijd. Twee voetbalstijlen die weinig van elkaar verschillen, oude bekenden en twee jonge maar goede trainers. Dat kan alleen maar een spektakel beloven.