Nieuws Mei 2015

Barça - Deportivo la Coruña 2-2

De landstitel was een week geleden al veilig gesteld tegen Atlético Madrid en daardoor kon coach Luis Enrique het zich permitteren een aantal basisspelers rust te geven met de aanstaande finales van de Copa del Rey en Champions League in het vooruitzicht. Thomas Vermaelen kreeg een basisplaats van zijn trainer en maakte zo na een seizoenlang blessureleed eindelijk zijn officiële debuut bij
FC Barcelona.

Deportivo maakte handig gebruik van het rustige tempo waarin de Catalanen de bal rond lieten gaan en wisten een 2-0 achterstand in de tweede helft goed te maken. Door het 2-2 gelijkspel speelde Depor zich veilig in de Primera División. Het doek viel wel voor Eibar en Almería; zij degraderen naar de Segunda División.

De wedstrijd stond geheel in het teken van het aanstaande vertrek van Xavi Hernández, die zaterdagavond zijn laatste competitiewedstrijd speelde in Camp Nou. Bij het betreden van het veld toonden de fans in een uitverkocht Camp Nou een schitterend mozaïek in de blaugrana kleuren van de club met in het midden een groot spandoek ter ere van Xavi. De spelers droegen speciale shirts met daarop 6ràcies Xavi en de datum van de afscheidswedstrijd erop gedrukt.

De wedstrijd begon sprankelend met een doelpunt van Lionel Messi in de vijfde minuut. Messi zette de aanval zelf op. De Argentijn zag vanaf de middenlijn Jérémy Mathieu op volle snelheid langs de zijlijn rennen en bezorgde de verdediger met een afgemeten pass te bal. Het schot van de Fransman werd nog gekeerd door keeper Fabricio Agosto, maar de weggebokste bal belandde in de voeten van Rafinha. Die bleef goed kijken en zag Messi vrij staan. Met een krachtige kopbal was de Argentijn de keeper van Depor alsnog de baas. Het was zijn 42ste van het seizoen en doelpunt nummer 43 werd even later onterecht afgekeurd vanwege vermeend buitenspel. Na 18 minuten was Barça opnieuw dicht bij een tweede doelpunt. De keeper weerde een schot van Messi af en hield Neymar vervolgens met een geweldige reflex van scoren af. Een galashow leek in de maak, maar niets was minder waar. De gedachten van de spelers waren niet bij de wedstrijd. Ondanks het 75% balbezit liep het tempo terug waardoor Depor de kans kreeg alle spelers rond het eigen 16-metergebied te positioneren. De eerste helft kabbelde voort zonder echt grote kansen.

Het beeld bleef hetzelfde aan het begin van de tweede helft. De Catalanen speelde de bal rond en Deportivo bleef zich focussen op verdedigen. Na een uur spelen viel eindelijk de verlossende 2-0, via Messi, die intikte na afleggen van Neymar. Pedro kopte de bal naar Neymar. De Braziliaan zette de keeper op het verkeerde been door niet zelf te schieten, maar de bal aan zijn teamgenoot te geven. De dreigende degradatie zorgde ervoor dat de Galiciërs alles op alles gingen zetten. In de 67e minuut scoorden ze verdiend de aansluitingstreffer. Mark Bartra stond duizelig langs de zijlijn, na een klap van ex-blaugrana Oriol Riera. De verdediger moest zich zelfs daardoor laten vervangen voor Mascherano. Depor maakte handig gebruik van de man-minder situatie bij Barça. Lucas Pérez scoorde uit de draai aan de rand van de 16-meter de bal in het Catalaanse doel, waar deze avond de jonge keeper Jordi Masip in stond. Een kwartier voor het einde van de laatste La Liga wedstrijd van dit seizoen maakte Diogo Salomão zelfs de gelijkmaker na een afgeslagen vrije trap van Haris Medunjanin. Hierna leken beide teams wel tevreden met een gelijkspel en kabbelde de wedstrijd richting het laatste fluitsignaal. Deportivo hield stand en was vijf minuten voor tijd nog getuige van de publiekswissel van de 35-jarige Xavi, die werd vervangen door Andrés Iniesta. Alle fans gaven een staande ovatie en scandeerden ‘ Xavi, Xavi’ waarna de zichtbaar geëmotioneerde aanvoerder plaatsnam op de bank.

Na de wedstrijd toonde aanvoerder Xavi de beker van de landstitel aan de fans waarbij nogmaals het mozaiek werd getoond en het Cant del Barça uit volle borst werd gezongen. Hierna was het tijd voor een ereronde van de gehele selectie en technische staf met hun kinderen. Luis Enrique bedankte alle fans, die op hun beurt de coach bedankten door zijn naam luidkeels te scanderen.

Bij het tonen van een compilatie van de carrière van Xavi bij FC Barcelona moest de verdediger opnieuw even tegen de tranen vechten. Hij nam de microfoon ter hand en bedankte zijn medespelers, de coaches, zijn ouders, vrouw en vrienden. Daarna vroeg hij de fans over 15 dagen terug te komen. Hiermee sprak Xavi de wens uit dan de Copa del Rey en/of Champions league te kunnen vieren met de culés. Na een ereronde van Xavi bleken alle spelers en hun kinderen een speciaal shirt aan te hebben getrokken met op de voorkant een blaugrana profiel van Xavi en het rugnummer van de middenvelder op de achterkant. Xavi werd gejonast door zijn teamgenoten onder de klanken van Your simply the best van Tina Turner. Daar sluit de Fan Club Barcelona zich bij aan; Xavi bedankt voor 17 jaar geweldig voetbal!

Opstelling FC Barcelona: Masip, Adriano, Bartra (70' Mascherano), Mathieu,
Vermaelen (63’ Douglas),  Xavi (85' Iniesta), Sergi Roberto, Rafinha, Pedro, Neymar en Messi

Video: www.fcbarcelona.cat