Nieuws Oktober 2015

Barça - Eibar 3-1

FC Barcelona heeft na negen wedstrijden 21 punten weten te halen in de Primera Division, en met die score staan ze bovenaan de ranglijst, samen met de eeuwige rivaal Real Madrid. Op zondagavond speelde Barcelona in een afgeladen Camp Nou tegen Eibar, om de zevende zege van het seizoen over de streep te trekken. Eibar stond voorafgaand aan het treffen tussen de twee ploegen zesde, en kende een goede seizoensstart. In het Camp Nou bleken ze echter een maatje te klein voor een stroef Barcelona. Het spel kende de afgelopen weken al geen frivoliteiten, en ook tegen Eibar bleven de hoogstandjes achterwege. De enige momentjes van magie kwamen van Luis Suárez, en hij besliste eigenhandig het duel. De Uruguayaanse doelpuntenmachine was een eenmansleger, die met drie treffers de gehele productie van FC Barcelona voor zijn rekening nam.

Dit gebeurde na een slechte openingsfase van Barça. Zoals vaker dit seizoen kwam de ploeg van Enrique langzaam op gang, en Eibar speelde een goede wedstrijd tijdens het tweede bezoek aan het kolossale stadion. Een jaar eerder gingen ze met 3-0 onderuit, maar tijdens dit duel kwamen de bezoekers zowaar op voorsprong. Eibar, spelend in het groen, is een prachtige club, die met goed voetbal proberen te overleven in La Liga. Het was Bastón die de score opende, al vroeg in het duel. Eibar speelde een aanval goed uit en wist een op een te komen met doelman Bravo. De Chileen pareerde de eerste inzet, maar in de rebound kwam Bastón aanrennen. Van buiten de zestien schoot hij hard en zuiver in de onderhoek, waardoor Barcelona op zoek moest naar de gelijkmaker. Door de vele afwezigen was het spel wat onwennig, maar uiteindelijk was het aanvoerder Sergio Busquets die met een geniale steekbal op Sandro Ramirez de ban brak. Sandro wist beheerst voor te geven op Suárez, die attent reageerde en met het hoofd de 1-1 binnen wist te koppen. Tot de rust gebeurde er later lange tijd niets, totdat vlak voor rust Keko leek te scoren voor Eibar. Bartra haalde de bal echter weg voor de lijn, en dus gingen de twee ploegen die erg aan elkaar gewaagd waren met 1-1 rusten.

Na rust was het Luis Suárez die met twee individualistische acties de wedstrijd besliste. Enkele minuten na rust kreeg Suárez de bal aangespeeld van Neymar. Hij stond net iets te vrij en kreeg wat ruimte ter hoogte van de penaltystip. Met een harde en droge knal in de onderhoek kon Suárez zijn tweede treffer noteren. Barcelona speelde in de tweede helft met veel meer vertrouwen en dit was duidelijk te merken, want Eibar wist geen enkele noemenswaardige kans meer uit te spelen. In het restant van de wedstrijd kwam Barcelona ook niet verder dan een mislukte vrije trap van Rakitic en wat speldenprikjes van Neymar. De Braziliaan werd vaak onderuit gehaald door de harde verdedigers van Eibar, maar met theatrale reacties haalde Neymar ook de woede van eigen fans op zijn hals. Na tachtig minuten leek de wedstrijd dood te bloeden in een zakelijk einde, totdat Javier Mascherano opeens om onduidelijke redenen uit het veld werd gestuurd. ''El Jefe'' sprak de scheidsrechter aan op een vermeende overtreding, en opeens moest de Argentijn het veld verlaten. Mascherano lachte om de situatie, maar opeens leek een slotoffensief van Eibar in de maak. Gelukkig was daar een minuut later de beslissing. Met nog ruim vijf minuten op de klok nam Suárez een diepe bal aan op de borst. De bal lag direct goed en hij haalde opnieuw genadeloos hard uit in de korte hoek, waardoor het duel beslist was.

Door de 3-1 zege op Eibar weet Barça een goede generale neer te zetten voor het eerste bekerduel, met amateurclub Villanovense. Op zaterdag speelt Barcelona weer, en dan mogen ze op bezoek in het Coliseum, waar Getafe de tegenstander is. Getafe is al jarenlang een lastige tegenstander in eigen huis, en Barcelona zal daarom ook hopen op een net zo genadeloze Suárez als tegen Eibar. Suárez komt door zijn hattrick op zeven competitiegoals, maar dat is er een enkele minder dan topscorer Neymar. De Braziliaan staat na zijn kwartet aan goals tegen Rayo Vallecano op acht trefers.