Nieuws November 2015

Barça geeft voetballes in El Clásico (0-4)

De eerste Clásico van het seizoen 2015/16 kende de nodige lagen aan extra spanning boven op de gebruikelijke intensiteit in de aanloop ernaartoe. Na de aanslagen in Parijs was de beveiliging in Madrid sterk aangescherpt, en de steeds luidere roep om een onafhankelijk Catalonië bracht extra politieke spanning met zich mee. Daarnaast stond voor zowel FC Barcelona als Real Madrid het nodige op het spel: voor Barça de kans om zes punten uit te lopen op de Koninklijke, voor Real om het gat van drie punten juist te dichten en langszij te komen.

De Fan Club Barcelona zat er in het supportershome van FC Utrecht met vele van haar leden klaar voor om de ontknoping ervan gezamenlijk op groot scherm te kijken. Het werd een gedenkwaardige avond, want in het hol van de leeuw dat het Santiago Bernabéu immer vormt, werd het een ouderwets staaltje hogeschoolvoetbal van Barça. Vanaf het fluitsignaal zetten de blaugranas hoog druk en ontregelde het Madrid-systeem. De Madrilenen werden overklast op balbezit, passes en schoten op het doel. Sergi Roberto, die de wedstrijd van zijn leven speelde, bracht in de beginfase de meeste dreiging met zich mee. Na elf minuten sneed de jonge middenvelder scherp als een mes door de Madrid-defensie en gaf op maat af aan Luis Suárez, die vlekkeloos de 0-1 tegen de touwen werkte.
Op adem komen kon de Koninklijke amper. Waar de Madrilenen zochten naar enige vorm en probeerden druk te zetten, bleef Barça komen. In minuut 39 liepen de blaugranas verder uit: een splijtende pass van Andrés Iniesta bereikte Neymar en de Braziliaan verdubbelde de score met een laag schot dat buiten bereik van doelman Keylor Navas bleef. Voor Neymar al het twaalfde doelpunt van het seizoen, wat hem momenteel tot de topscorer van Primera División kroont. De moraal van Madrid zakte tot ver onder de nullijn.
Ondertussen toonde Claudio Bravo in uitstekende vorm te verkeren. De keren dat Real zich wel meldde voor het blaugrana doel vervulde hij zijn taak met uitblinkende verve; zelfs onmogelijk te stoppen ballen hield de Chileen uit het net. Ook Cristiano Ronaldo kon daar geen verschil in brengen en was, op twee door Bravo gepakte schoten, amper te zien. Op de valreep voor rust leek doelpunt nummer drie in de maak, maar Marcelo toonde een sterk staaltje verdedigen door de bal van de doellijn weg te koppen.

Na rust kwam Madrid iets sterker uit de kleedkamer, maar kon niets uitrichten tegen het voetbalgeweld van Barça. In minuut 53 combineerden Iniesta en Neymar schitterend: in het zestienmetergebied legde Neymar zonder te kijken de bal met een hakje panklaar voor Iniesta, die met een raket van een schot Navas geheel kansloos liet: 0-3! Een uitzinnige Iniesta rende naar de zijlijn om daar zijn treffer met Leo Messi, die inmiddels warmliep, te vieren. Vlak erna mocht de maestro eindelijk zijn rentree maken na sinds 26 september aan de kant te hebben gestaan met een blessure. De toevoeging van de levendige Messi dwong Madrid helemaal op de knieën en de Argentijn was zelfs dicht bij een doelpunt, maar hij kon de bal nét niet lekker raken.
In de slotfase was het Suárez die de eindscore op 0-4 bepaalde. Ongehinderd konden hij en Neymar op het doel afstormen; de Uruguayaan hield de bal zelf, behield het overzicht en chipte de bal over Navas. Met deze twee doelpunten in El Clásico zit Suárez zijn Brailiaanse aanvalsmaatje op de hielen; hij staat op één goal achterstand op Neymar.
De frustratie onder de witten liep hoog op, en in minuut 84 kon Isco met een directe rode kaart het veld ruimen na een valse charge op Neymar.

Deze voetballes van Barça in het Bernabéu betekent een voorsprong van zes punten op de grote rivaal uit de Spaanse hoofdstad en de koppositie op de Spaanse ranglijst. Een topavond!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano (27’ Mathieu), Alba, Rakitić (57’ Messi), Busquets, Iniesta (77’ Munir), S. Roberto, Suárez en Neymar.

Opstelling Real Madrid: Navas, Danilo, Varane, Sergio Ramos, Marcelo (59’ Carvajal), Modrić, Kroos, Rodríguez (55’ Isco), Bale, Ronaldo en Benzema.

Kijk HIER de samenvatting van deze topper terug!