Nieuws Juli 2013

Barça gepresenteerd tijdens Gamper

Het is vier seizoenen geleden dat FC Barcelona in eigen stadion tijdens de Joan Gamper Trofee het debuut maakte voor het nieuwe seizoen. Dit seizoen, in de wedstrijd tegen de voormalige club van Neymar, is dat echter wel het geval en zal Barça in Camp Nou aan het publiek gepresenteerd worden. In 2009 gooide Manchester City roet in het eten toen de Engelse ploeg de trofee mee naar huis nam met een 0-1 zege.

De Gamper vindt deze editie plaats op 2 augustus, vóór zowel de Spaanse Super Cup als het begin van de nationale competitie. Vorig seizoen was het juist de competitiewedstrijd tegen Real Sociedad, waarin Barça een ruime 5-0 overwinning boekte, dat het debuut van de ploeg markeerde.  Een dag later won Sampdoria de Gamper Trofee met 0-1.

Twee en drie jaar terug was het de Spaanse Super Cup die het begin van het nieuwe seizoen aanduidde. Barça versloeg in 2011 rivaal Real Madrid, en vijf dagen later zegevierde de Catalaanse ploeg opnieuw toen Naples in de Gamper met 5-0 opzij gezet werd. Een seizoen eerder delfde Sevilla het onderspit in de strijd om de Super Cup, en werd er tegen Milan gelijkgespeeld, waarna een penaltyreeks in het voordeel van Barça besliste (3-1).

Hiermee wordt het de vierde keer in de afgelopen tien jaar dat Barça tegelijk met de Gamper Trofee haar seizoendebuut maakt in Camp Nou.

De meest recente debuten thuis:
2012: Real Sociedad (La Liga)
2011: Real Madrid (Super Cup)
2010: Sevilla (Super Cup)
2009: Manchester City (Gamper)
2008: Wisla (Champions League)
2007: Inter (Gamper)
2006: Espanyol (Super Cup)
2005: Real Betis (Super Cup)
2004: Inter (Gamper)