Nieuws September 2015

Barça - Las Palmas 2-1

Barcelona heeft op zaterdagmiddag een zege geboekt tegen promovendus Las Palmas, die voorafgaand aan het treffen met Barça op een goede twaalfde plek stonden. De 2-1 zege ging niet zonder slag of staat en werd grotendeels overschaduwd door een blessure die Lionel Messi opliep, al vroeg in de wedstrijd. In een weinig enerverend duel was het tempo te laag om echt te boeien, en onoplettendheid bij Barça gaf Las Palmas genoeg ruimte om enkele kansen te krijgen en er een te benutten. Het goudhaantje bij Barça was Luis Suárez, die twee keer scoorde. Neymar miste in de tweede helft ook nog een strafschop. Door deze zege stijgt Barça tijdelijk weer naar de koppositie. Een goed gevuld Camp Nou keek de wedstrijd maar morrend aan, vanwege de weinige goede acties. Positieve lichtpuntjes waren Sergi Roberto, die op rechtsback opnieuw zijn mannetje stond en erg veel dreiging kende, en Mascherano die als middenvelder ondanks een grove fout bij de tegengoal zichzelf bewees.

Barça opende direct met aanvallen, maar na negen minuten was daar nog maar weinig van over. Toen Messi vijf minuten na het startsignaal via een combinatie oog in oog met doelman Javi Varas verscheen was de hoek erg lastig, en het was dan ook geen wonder dat Messi schuin naast het doel staand de bal niet in de goal kreeg. Na zijn schot kwam er echter een krampachtige gelaatsuitdrukking op het gezicht van de Argentijnse ster, die naar de knie greep. Hij probeerde het nog even maar moest na negen minuten toch gewisseld worden. Een zware klap voor Barça, dat daarna rommelig bleef voetballen. Op het middenveld werd de vrije man steevast gevonden, maar het tempo was te laag om Las Palmas kapot te spelen. Barça faalde bij het spelen van de laatste paal en twee keer konden Neymar en Suárez, die gezamenlijk aan de verdedigers waren ontsnapt, elkaar niet vinden. Met bijna een half uur op de klok werd het uiteindelijk toch 1-0. De voor Messi ingevallen Munir gaf de bal met een fraai hakje mee aan rechtsback Sergi Roberto. De uitblinkende back gaf de bal perfect voor op het hoofd van Suárez, die deze kans niet onbenut liet en de 1-0 binnenknikte in een wedstrijd die tot dan toe weinig verheffend was.

Barcelona probeerde op halve kracht de rust te halen, maar moest oppassen voor de counters van Las Palmas. De bezoekers waren brutaal in de uitbraken en hadden enkele kleine mogelijkheden, maar wisten nooit een echt uitgespeelde kans te krijgen. Net na rust leek Barcelona het duel in het slot te gooien nadat El Haddadi op rechts de bal laag voorgaf op Busquets. De middenvelder had opnieuw ogen in zijn rug en liet de bal door de benen lopen voor Suárez, die hard en genadeloos toesloeg na het geniale voorbereidende werk van Busquets. Over en sluiten, dacht men in het Camp Nou, maar Las Palmas verweerde zich kranig. Dit resulteerde niet in kansen, maar de ploeg liet wel zien lastig te breken te zijn. Uiteindelijk had Barça toch uitzicht op een mooie score na een strafschop vanwege hands van Alvarez. Na een uur spelen kon Neymar vanaf de stip de derde maken, maar een wanhopig slechte penalty werd richting de tweede ring geschoten door de Braziliaan. Neymar oogde afwezig, net zoals zijn haar. Enkele minuten voor tijd schoot Viera nog raak na balverlies van Mascherano, en hij verschalkte Ter Stegen via een been van Piqué. Het slotoffensief kwam echter te laat, en dus weet Barcelona een 2-1 zege te boeken op Las Palmas. Goed was het niet, maar effectief wel. Dinsdag speelt Barcelona tegen Leverkusen.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Adriano (90' Gumbau), Bartra, Piqué, S. Roberto, Mascherano, Busquets, Rakitic, Messi (9' Munir (80' Sandro)), Suárez, Neymar