Nieuws April 2013

Barça – Levante

Zaterdagavond wist Barça in Camp Nou de wedstrijd tegen Levante te winnen met 1-0. Voor het begin van de wedstrijd, was er eerst een minuut stilte voor de slachtoffers van de bomaanslagen in Boston en voor de slachtoffers van de aardbeving in China. Voor het oog van ongeveer 71.000 toeschouwers begon Abidal als verrassing in de basis en speelde een goede wedstrijd.

Barça begon rustig aan de wedstrijd en kreeg daardoor een paar kleine kansjes. Hier kwam na een kwartier spelen verandering in. Iniesta ging in het strafschop gebied met enkele bewegingen twee spelers goed door naar de achterlijn en werd daar onderuit gehaald. De scheidsrechter bedacht zich geen moment en ga een penalty.  Villa ontfermde zich over dit buitenkansje, maar de spits schoot de bal te slap in en keeper Navas kon redding brengen.

Na deze misser, kwam Levante een paar goed richting het doel van Valdés, maar de kansen die ontstonden, waren te klein en daarom werd er niet gescoord door Levante. Barça kreeg  nog wel goede kansen om de scoren te openen, maar met name Villa had het vizier niet op scherp staan. Toch was het wel hij die vlak voor rust de grootste kans kreeg. Vanaf de linkerkant gaf  Tello de bal voor op Villa en de spits schoot goed binnen, maar Navas, de keeper van Levante, tikte met zijn vingertoppen de bal naast het doel. Hierdoor eindigde de eerste helft in 0-0.

Meteen na rust kwam Barça goed weg. Levante wist vrij kort naar rust te scoren, maar de scheidsrechter vloot af vanwege buitenspel. Achteraf bleek dat de scheidsrechter fout zet en het doelpunt eigenlijk had moeten goedkeuren. Ondanks deze waarschuwing, ging Barça niet beter spelen en daardoor moest Vilanova ingrijpen en kwamen Xavi, Pedro en Alexis erin.  Met deze drie verse krachten, ging het bij Barça iets beter. Maar voor een doelpunt moesten de fans toch wachten tot tien minuten voor het einde van de wedstrijd. Alexis kwam op de rechterkant goed doorzetten en zette zijn tegenstander op het verkeerde been met enkele schijn bewegingen en daarna gaf hij de bal af op Fàbregas. De vervanger van Messi in de punt van de aanval schoot de bal daarna knap de 1-0 binnen. Hiermee was gelijk de wedstrijd beslist, want vanaf dat moment ging Barça weer het oude vertrouwde spel spelen en kwam Levante niet meer aan de bal. Hierdoor bleef het 1-0.

Door deze overwinning blijft de marge tussen Barça en haar achtervolgers gelijk en hierdoor heeft het team van Vilanova nog maar 6 punten nodig om kampioen te worden.

Opstelling:
Valdés, Alves, Abidal, Adriano, Montoya, Song, Thiago (’67 Pedro), Iniesta (’59. Xavi), Tello (’76 Alexis), Cesc en Villa