Nieuws Februari 2009

Barça - Mallorca 2-0

Barça heeft zich in de eerste halve finale van de Copa del Rey een goede uitgangspositie bezorgd voor het bereiken van de finale. Tegen de eilandbewoners uit Mallorca werd een 2-0 overwinning behaald. Fraai was het niet, maar met name het behouden van de nul moet het team van Guardiola de nodige rust geven om de klus op 4 maart te klaren.

Barcelona begon de bekerwedstrijd opnieuw zonder de nodige sterren. Messi en Eto’o zochten de reservebank op, terwijl Xavi vlak voor de wedstrijd afhaakte. Iniesta nam zijn plaats over, geflankeerd door Gudjohnsen en Touré. Het bekerteam is lang niet zo sterk als het ‘Liga-team’ doordat het simpelweg niet zo goed is ingespeeld als het team dat in de competitie ongenaakbaar is. Opbouwend leden de blaugranas te veel balverlies waardoor het onnodig veel kracht verspeelde om de bal telkens te heroveren. Mallorca liet er vanaf de eerste minuut geen twijfel over bestaan met welke intenties het naar Camp Nou was gekomen. Met twee linies van vier spelers werd voor het domein van doelman Lux een vesting opgebouwd.

Het duurde acht minuten eer centrumspits Bojan het eerste gaatje in de witte muur vond. Aangespeeld door Hleb zette hij twee verdedigers op het verkeerde been, maar zijn schot werd door doelman Lux ternauwernood met de voet uit het doel geweerd. Een aantal minuten later speelde Bojan zich opnieuw vrij van zijn direct tegenstander en was het opnieuw Lux die redding bracht.

Meer dan deze twee kansen kon Barça in het eerste half uur niet bieden. Mallorca evenmin, alhoewel een mislukte voorzet van Corrales met enige moeite door Pinto tot corner werd verwerkt. Op het half uur brak Barça eindelijk weer door. Iniesta zette een één-twee met Henry op, waarbij de Fransman de bal middels een elegante hakje doortikte. De inzet van de doorgelopen Iniesta miste het doel op een haar. Ook van afstand lukte het Sylvinho niet Lux te verslaan. Het verlossende eerste doelpunt kwam door de lucht. Bojan mocht vanaf rechts een heerlijke pass afleggen die over vier verdedigers heen afgemeten op het hoofd van Henry belandde. De Fransman liet deze mogelijkheid niet onbegaan en kopte hard raak; 1-0

In de tweede helft bracht Guardiola na tien minuten Messi en Busquets binnen de lijnen. De coach zag dat Mallorca met de achterstand risico’s ging nemen en uit haar schulp kwam, waardoor hij met Messi gebruik wilde maken van de geboden ruimte. De kleine Argentijn zette Camp Nou meteen in vuur en vlam met mooie passeerbewegingen. Gevaarlijk werd het in de 64e minuut toen hij met Iniesta een prachtige aanval opzette. Opnieuw was Lux de spelbederver. De doelman redde bekwaam op het schot van de vrijgespeelde Messi, net zoals hij dat ook in de 72e minuut deed, toen Messi zich met een mooie schijnbeweging had losgewerkt van zijn cipier en op het doel vlamde.

Met de 1-0 mocht Mallorca blijven hopen. De defensie van Barcelona, met Piqué en Márquez in het centrum, maakte geen goede indruk. De jagende aanvallers van Mallorca maakten het de organisatie achterin niet makkelijk. Het was voor de in grote getale opgekomen socios dan ook een opluchting dat Márquez in de 73e minuut zijn specialiteit tot in de puntjes van perfectie uitvoerde. Een directe vrije schop krulde hij schitterend in de linkerbovenhoek. Een prachtig doelpunt van de Mexicaan, die in de jaren van Ronaldinho altijd als tweede of derde keus mocht meekijken bij het nemen van vrije trappen, maar afgelopen zomer tijdens een vrije trappen concours in het Amerikaanse Houston in aanwezigheid van onder andere Ronaldinho en Messi liet zien de beste te zijn in het nemen van vrije schoppen.

De veilige 2-0 voorsprong kwam in het restant van de wedstrijd niet echt meer in gevaar. Mallorca drong wel aan, maar uitgespeelde kansen leverde dat niet op.

Klik hier voor beelden van de wedstrijd

Opst: Pinto, Alves, Piqué, Márquez, Sylvinho; Gudjohnsen (55. Busquets), Touré, Iniesta; Hleb, Bojan (85. Eto’o), Henry (55. Messi)