Nieuws Juni 2011

Barça ontmoet Porto in augustus

Op 26 augustus dit jaar maakt de Europese voetbalwereld zich op voor een nieuwe Super Cup wanneer Barça en Porto elkaar ontmoeten in Monaco. Dit zal de zevende ontmoeting tussen beide ploegen worden.

Het Stade Louis II is het traditionele theater voor de kick off van het Europese seizoen, waar de wedstrijd tussen de winnaars van de Champions League en van de Europa Cup competities gehouden zal worden. Dit jaar is dat de zevende ontmoeting tussen FC Barcelona en Porto, waarvan Barça viermaal gewonnen heeft en het Portugese team drie keer met de Cup naar huis terugkeerde.

In de Champions League was het altijd Barça dat als winnaar uit de bus kwam wanneer de twee ploegen tegenover elkaar stonden. Barça’s eerste overwinning op Porto, in de oude Europese Cup, was in het 1985/86 seizoen, toen het team van Terry Venables het tot de kwartfinales schopte via de regel van de uit-goal, na 2-0 winst in Camp Nou en 3-1 verlies in Portugal.

Een geweldige trap vanaf ongeveer 35 meter van Koeman is een blijvende herinnering van de ontmoeting in de halve finale van 1994 – een wedstrijd dat het Barça van Johan Cruijff met 3-0 won en dat de Catalaanse ploeg naar de finale in Athene bracht.

Mede-Nederlander Louis van Gaal zorgde ervoor dat Barça opnieuw won van de Portugese ploeg in de groepsfase van het 1999/2000 seizoen: Barça won 4-2 in het eigen Camp Nou met goals van Frank de Boer, Kluivert en Rivaldo (2), en Rivaldo was opnieuw doeltreffend in de return, waarna Abelardo de 0-2 overwinning bezegelde.

De enige keer dat Porto Barcelona uit de Europese competitie schopte was toen de teams elkaar voor het eerst tegenkwamen op het veld, in de eerste ronde van de 1972/73 UEFA Cup. Porto won destijds met 0-1 in Barcelona, en ging er ook in de return vandoor met de winst (3-1).