Nieuws Mei 2013

Barça op recordjacht

Dit keer geen lange reis per bus, trein of vliegtuig. De mannen van trainer Tito Vilanova spelen namelijk zondag de derby uit tegen Espanyol.

Het is de vraag hoe goed FC Barcelona gaat spelen zonder Lionel Messi. De Argentijn werkt een herstelprogramma af, maar lijkt niet meer in actie te komen in dit seizoen. Desondanks is hij wel opgeroepen voor twee interlands van Argentinië. Éric Abidal speelt ook niet mee, de verdediger is nog onvoldoende hersteld van zijn blessure. De Brazilianen Dani Alves en Adriano trainden afgelopen dagen mee met de groep en de verwachting is dat zij kunnen spelen.

De ploeg van trainer Javier Aguirre staat op de elfde plaats, ruim boven de degradatiestreep. Het eergevoel zal daarom de enige motivatie voor Espanyol zijn om te winnen. Het kan de stadsgenoot dwars zitten in de aanval op het record aantal punten wat Real Madrid vorig seizoen heeft neergezet. Toen eindigde de Madrilenen op honderd punten. Barça moet dan wel deze wedstrijd winnen, en volgende week tegen Malaga.

Eerder dit jaar won FC Barcelona eenvoudig van de stadsgenoot. Espanyol werd vooral het eerste halfuur van het kastje naar de muur gespeeld. Na doelpunten van Xavi, Pedro (2) en Messi namen de Blaugranas wat gas terug. Echter, de uitwedstrijd is vaak een ander verhaal voor Barça. Als de fanatieke aanhang van Espanyol achter de ploeg gaat staan, voelen de Blanquiblaus zich een stuk sterker. De laatste drie seizoenen wist Espanyol de blaugranas nog op een gelijkspel te houden. Mooi detail: FC Barcelona gaat de wedstrijd in met een voorsprong van maar liefst 50 punten op Espanyol.

Wat is jullie voorspelling voor de wedstrijd?