Nieuws November 2009

Barça - Real Madrid 1-0

Zondagavond stond el Clásico op het programma. Ditmaal een wedstrijd die niet zoals het vorig seizoen in Madrid een Barça show werd, maar een wedstrijd die tot het eind aan toe spannend bleef. Maar Barça won en staat weer eerste in de Primera Division.

De wedstrijd begon in een rustig tempo en Barça probeerde de bal rond te spelen. Barça speelde met maar 1 wijziging ten opzichte van de wedstrijd tegen Inter. Deze keer speelde Messi weer mee en daardoor zat Pedro op de bank. Door dit rustige tempo ontstonden er in het begin kleine kansen. Naar mate de eerste helft vorderde kwamen er meer kansen voor Real. Zij lieten Barça niet in hun eigen spel komen en daardoor konden ze af en toe gevaarlijk uitbreken. Zo kwam Ronaldo oog in oog te staan met Valdés en Kaka ook. Maar beide keren was Valdés de winnaar de duels en sleepte hij zijn ploeg door een moeilijke fase. Aan het eind van de eerste helft werd Barça iets sterker, maar dat leidde niet tot kansen voor Barça, maar tot gele kaarten voor Arbeloa en Albiol van Madrid. In de eerste helft werd wel duidelijk dat Barça een echte centrum spits miste.

Toen de tweede helft was begonnen moest Ibrahimovic zich gelijk gaan opwarmen. Dit deed hij samen met Pedro. Het was dus duidelijk dat Guardiola voorin iets wilde veranderen. Ook omdat Messi niet goed speelde als andere wedstrijden. Vijf minuten na de rust, mocht Ibrahimovic dan ook Henry vervangen. Achteraf bleek dit een gouden wissel. Want een paar minuten later bracht Ibrahimovic de 1-0 op het scorebord. Dani Alves die had in de eerste helft al een paar verschrikkelijk slechte voorzetten afgeleverd, maar deze keer gaf hij goed voor op Ibrahimovic en hij volleerde de bal snoeihard en onthoudbaar langs Casillas. Dit gaf Barça het goede zetje in de rug en er werd opeens wat beter gecombineerd.

Maar een paar minuten na de goal van Ibrahimovic werd het toch weer spannend. Want Barça speler Busquets kreeg een 2de gele kaart, nadat hij op een domme manier hands had gemaakt. Barça moest het laatste half uur met 10 man spelen. De verwachting was dan ook dat Real, Barça flink onder druk zou gaan zetten. Guardiola wisselde Keita voor de wat meer verdedigend ingestelde Touré. Tien minuten voor tijd leek Benzema de gelijkmaker te maken uit een corner, maar vanaf 2 meter schoot hij de bal hoog de tribunes in. Hierdoor zakte de moed in de schoenen van een aantal Real spelers en hierdoor kreeg Barça nog een grote kans vlak voor tijd om de spanning uit de wedstrijd te halen. Messi kwam alleen voor Casillas en schoot goed in alleen Casillas redde de bal knap met zijn voeten. Kort daarop was het Lass die een overtreding maakte op Xavi en ook zijn tweede gele kaart ontving en kon vertrekken. Hierdoor werd het weer tien tegen tien en was Real niet meer bij machte om nog gevaarlijk te worden en bleef het dus bij 1-0.

Klik hier voor de samenvatting