Nieuws Februari 2012

Barça - Real Sociedad 2-1

FC Barcelona heeft een zeer moeizame maar enorm belangrijke overwinning behaald op een stug Real Sociedad. De Basken werden uiteindelijk met 2-1 aan de kant gezet.

Guardiola gunde een groot aantal spelers rust. Zo begonnen Piqué, Xavi en Busquets op de bank en waren er basisplaatsen gereserveerd voor Tello, Dos Santos, Thiago en Cuenca. Zeker voor rust leek deze keuze een logische want FC Barcelona kende vrij weinig problemen met het verdedigende Sociedad. De eerste kans was al snel voor Messi maar geheel tegen zijn gewoonte in miste hij vrij voor de doelman. Direct in de tegenstoot kreeg Barcelona een waarschuwing omdat ook Sociedad er snel uit kwam en een goede kans niet wist te promoveren tot doelpunt. Halverwege de eerste helft had Messi een fraaie pas in huis op Tello die net geen buitenspel stond en met een zeer fraaie voetbeweging de bal langs de uitkomende doelman wist te krijgen. Het wachten was hierna op de 2-0 maar hoewel de kansen er zeker waren, ontbrak net de scherpte in de afwerking.

Ook na rust hing de 2-0 lange tijd in de lucht. Messi wist het net maar niet te vinden, zelfs niet toen hij alleen nog een verdediger op de doellijn voor zich had. Dan doe ik het wel moet Tello hebben gedacht en hij scoorde de 2-0, ware het niet dat de bal nog op de doellijn geraakt werd door Dani Alves waardoor de scheidsrechter niets anders kon doen dan affluiten voor buitenspel. Even later was het dan toch raak. Een pas van Alves leek te scherp voor Messi maar met een snelle voetbeweging wist hij dan toch eindelijk het net te vinden. Hiermee leek meteen de wedstrijd beslist en een zucht van verlichting klonk door het ijskoude Camp Nou, maar dat duurde slechts een minuut. Toen was het namelijk al raak voor Sociedad. Onoplettendheid zorgde er meteen voor dat de wedstrijd weer spannend werd en de laatste fase van de wedstrijd werd dan ook overleven voor de blaugranas. Hoewel het niet meer tot echte kansen kwam, werd het toch een aantal keer spannend. Bovendien zag Guardiola de net door hem ingebrachte Busquets nog met een zware blessure van het veld gedragen worden.

Zo leek de zwarte kat die in de eerste helft op het veld liep inderdaad het ongeluk te brengen die spreekwoordelijk aan haar wordt toegekend, maar gelukkig wist de ploeg van Guardiola de voorsprong over de streep te trekken en blijft Real Madrid nu nog steeds in het vizier.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol (75’ Busquets (83’ Piqué)), Adriano, Mascherano, Thiago, Dos Santos (’75 Abidal), Fàbregas, Tello, Cuenca en Messi