Nieuws Mei 2009

Barça richt vizier nu Chelsea

Het liefst blijven ze in Can Barça nog dagen op een roze wolk nagenieten van het heldenepos in Bernabéu, maar adel verplicht en een nieuwe uitdaging wacht. De kans om woensdag de europese rivaal Chelsea ook op een nederlaag te takteren en zich daardoor voor de finale in Rome te plaatsen, is na de 2-6 overwinning op Real Madrid groter worden. Er bestaat zo iets als moraal en daar hoeven ze zich bij Barça nu even geen zorgen om te maken.
Bij Barcelona is alleen Thierry Henry met fysieke klachten uit Madrid teruggekeerd. Hij trainde op maandag dan ook niet mee, maar reist wel mee naar de Engelse hoofdstad. Naast Henry is het zeker dat Barcelona achterin de steunpilaren Márquez en Puyol moet missen. De kans is groot dat Yaya Touré of Eric Abidal de vacante plek naast Gerard Piqué zal innemen.
Om zich te plaatsen zal er minimaal met een doelpunt gelijkgespeeld dienen te worden. Guardiola gaf al te kennen dat Barça net als in Madrid opnieuw de aanval zal zoeken omdat het niet van haar filosofie afstapt. De laatste keer dat Chelsea thuis een europese wedstrijd verloor was in februari 2006, toen juist Barcelona met een heroïsche 1-2 aan het langste eind trok. Woensdag zal het duel geleid worden door de Noorse referee Tom Henning. Voor Barça geen onbekende want hij floot onlangs de 5-2 gewonnen thuiswedstrijd in de achtste finale tegen Olympique Lyon. Henning floot Chelsea nog nooit.
Barça vertrekt op dinsdag naar Londen, alwaar het in de avond zal trainen.