Nieuws Februari 2012

Barça - Valencia 2-0

Woensdagavond stond in Camp Nou de return van de halve finale om de Copa del Rey, tussen FC Barcelona en Valencia, op het programma. De eerste wedstrijd was in een 1-1 gelijk spel geëindigd en de spelers van Barça wisten dat er in eigen huis gewonnen moest worden.

Toch was het vanaf de eerste minuut Valencia dat de toon zette. Ze begonnen met goed aanvallend voetbal en zette Barça al op de eigenhelft vast. Ook was Barça slordig in de passing, waardoor Valencia het ook makkelijk gemaakt werd. Ondanks het overwicht in het eerste kwartier, wist Valencia niet te scoren. Na een kwartier begon het team van FC Barcelona beter te draaien en werden er minder fouten gemaakt, dit leidde meteen de 1-0 in. Messi wist met een mooie pass Fàbregas in stelling te brengen, waarna deze de bal met een mooi boogje over de keeper van Valencia heen schoot. Deze 1-0 werkte als bevrijding voor Barça.

Tot aan de rust was Barça de bovenliggende partij en als Valencia gevaarlijk dreigde te worden, werd dat in een vroeg stadium onschadelijk gemaakt door de verdedigers. De aanvallers Messi, Alexis en Cuenca werden regelmatig gevaarlijk, maar stuitte steeds op de uitblinkende Valencia keeper. Hierdoor werd de ruststand 1-0.

Na de rust moest ook Pinto, een paar keer goed optreden om een doelpunt te voorkomen. Valencia was echt aan het jagen op de gelijkmaker. Aan de andere kant stuitte de Barça spelers ook weer regelmatig op de keeper van Valencia. De beslissing van de wedstrijd was de tweede gele kaart voor Valencia speler Feghouli. Hierdoor had Valencia niet meer de kracht om gevaarlijk te worden en met een man meer kon Barça de bal lekker rondspelen. Kort na het wegzenden van Feghouli zorgde Xavi voor de beslissing. De middenvelder kreeg de bal van Alexis met tussenkomst van Fàbregas de bal en schoot deze hard in het dank van de goal. Dit betekende de 2-0 en dat FC Barcelona de finale mag gaan spelen tegen Athletic Bilbao.

Opstelling Barça: Pinto, Puyol, Piqué, Mascherano, Abidal, Thiago, Xavi, Fàbregas (90+2’ Iniesta), Alexis (86’Alves), Messi en Cuenca (89’Tello)

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.