Nieuws Mei 2015

Barça vol vreugde

In januari schreeuwde de pers nog moord en brand nadat Barcelona op bezoek bij Real Sociedad wonderbaarlijk genoeg met 1-0 onderuit was gegaan, en om het ontslag van hoofdtrainer Luis Enrique werd gevraagd. Erna kwam Barcelona met de wederopstanding, en een grote achterstand in de competitie op Real Madrid werd omgetoverd in vier punten voorsprong, en ook werden de bekerfinale en de finale van de Champions League behaald. De sfeer na het behalen van de Europese finale was opperbest, en vanuit Duitsland werden er verscheidene reacties gegeven door de selectie, die ondanks de 3-2 nederlaag tegen Bayern vol vreugde was. Met nog vier wedstrijden voor de boeg zal het ongetwijfeld een prachtig seizoen gaan worden voor de club, die zondag op bezoek bij Atlético Madrid al kampioen zou kunnen worden. Indien dit niet lukt kan het karwei thuis tegen Deportivo nog worden afgemaakt.

''We zijn nu op drie fronten nog maar een overwinning verwijderd van een hoofdprijs'', zo sprak Enrique tegen de pers. ''Onze missie is geslaagd en we hebben de finale behaald, de spelers verdienen de complimenten. Bayern is blijven strijden tot het einde, en daar was ik ook van onder de indruk.'' Verdediger Gerard Piqué sprak ook nog eens zijn voorkeur uit wanneer het aankwam op de mogelijke tegenstander die ze in de finale konden treffen. ''Eigenlijk maakt het me niet uit, het is alleen belangrijk dat wij de eindstrijd hebben bereikt. Desondanks zou het prachtig zijn om in de finale van de Champions League tegen onze grote rivaal (Real Madrid) te spelen. Dat zou historisch zijn.'' Neymar wilde het hele team bedanken en was ook erg blij met de door hem gescoorde doelpunten in de ontmoeting met Bayern. De focus bij Barça gaat nu weer door op zondag, wanneer Atlético de laatste horde kan zijn naar het kampioenschap. Vorig jaar werd Atletí kampioen bij Barça en nu kan het andersom het geval zijn.

Atlético, angstgegner van vorig seizoen is dit seizoen al verslagen door het team van Enrique. Met een 3-1 zege in de competitie en twee overwinningen in het tweeluik om de beker kan Barcelona zich met een vierde zege op de Madrilenen definitief kampioen maken. Toch heeft het team van Simeone nog wat om voor te vechten, want Atletí moet nog 3 punten halen om de derde plek definitief binnen te hengelen. Vorig jaar werd het in de kampioenswedstrijd 1-1 in Camp Nou, en we vragen ons af wat het dit keer zal worden. Atlético kent met Griezmann, de beste vleugelspeler van dit seizoen in de competitie, en de weer opgeleefde Fernando Torres in ieder geval de aanval zoeken in het Vicente Caldéron.