Nieuws April 2021

Barça wint finale Copa del Rey: 0-4

In La Cartuja in Valencia speelde Barça hun 42e finale van de Copa del Rey.Tot nu toe 30 x winst. En de 31e is binnen!! Athletic Club had geen schijn van kans. Hoewel het wel een wedstrijd was met 2 gezichten. Zelfs voor Barça is het moeilijk om 2 muren van 4 verdedigers te slechten. Balbezit Barça 1e helft: 80 procent!!

Toch was Barça een paar keer heel dichtbij om een doelpunt te maken. Zoals in de 5e minuut toen Frenkie de paal raakte (na een assist van wie anders dan Messi). In de 21e minuut een schot van Messi die door de keeper van Athletic Club goed werd verwerkt. 1e kans voor de Basken: in de 41e minuut!. In de 43e minuut een grote kans voor Griezmann maar het lukte hem niet de bal aan de goede kant van de paal te krijgen. Ruststand: 0-0

Na een verfrissende pauze was de boodschap duidelijk: het tempo moest omhoog. En dat was niet aan dovemans oren gericht. In de 52e minuut een poging van Pedri. Helaas zonder succes. Minuut 53: grote open kans voor Sergio; helaas wist de keeper de bal tegen te houden. De 0-1 kon niet lang uitblijven. En dat was dan ook zo. Doelpunt Griezmann na aangeven van Frenkie. GOAL!! Een bevrijdende treffer.

Barça was gretig en zag de tegenstander steeds verder wegzakken. In de 64e minuut de 0-2. Na een voorzet van Jordi Alba kopte Frenkie, als ware hij een duikboot, de 0-2 binnen. Een explosie van vreugde. En Koeman? Die genoot van het prima spel. Was Barça klaar? Zeker niet. Na een solo schoot Messi de bal in de uiterste hoek: 0-3. Athletic Club was totaal knock-out. In de 72e minuut deed Messi er nog maar eentje bij: 0-4 na een assist van (alweer) Jordi Alba. Het leek even 0-5 te worden maar de goal van Griezmann werd afgekeurd.

Na het laatste fluitsignaal gingen de spelers van FC Barcelona volledig uit hun dak. Keihard gewerkt voor dit succes: voor de 31e keer de Copa del Rey. Moeilijke voorrondes gehad. Periodes dat het niet zo goed liep. Messi uit vorm. En Koeman? Hij hield vast aan zijn plan. Weet wat zijn spelers kunnen. Je ziet het o.a. aan de progressie bij Frenkie. Is dit alles? Dat hoeft niet. Er is nog een kans op het kampioenschap. 8 mei is de wedstrijd tegen Atletico Madrid. En als Real dan nog wat punten verspeeld…Nog 8 wedstrijden te gaan. Visca Barça

Opstelling: Ter Stegen, Dest (81” S. Roberto), Piqué (81” Araujo), Sergio, Griezmann (83”Dembélé), Messi, Lenglet, Pedri, Jordi Alba, F. de Jong, Mingueza (85”Braithwaite)

Foto: fcbarcelona.com