Nieuws December 2011

Barça’s 2011 (deel 3)

In een vierdelig overzicht kijken we terug op het afgelopen blaugrana jaar met al haar hoogte- en dieptepunten. Bij deze deel 3.

Juli2011
De zevende maand van 2011 stond vooral in het teken van Alexis Sánchez. Drie dagen nadat Chili uit de Copa America lag, werd de Chileense aanvaller gepresenteerd als de eerste nieuw gehaalde speler van het 2011/12 seizoen. Hij was nog op vakantie toen Barça speelde tegen Hajduk Split, Internacional de Porto Alegre en Bayern München, en was eveneens afwezig op de blaugrana tour in Amerika. Sánchez kwam over van Udinese voor een bedrag van 26 miljoen euro, plus 11,5 miljoen in andere variabelen. “Al vanaf kinds af aan is het mijn droom om voor Barça te spelen,” liet Alexis weten, die zich als eerste Chileen ooit mocht uitdossen in het blaugrana shirt.

Augustus 2011
Na twee maanden van vakantie en vriendschappelijke wedstrijden, ging het nieuwe seizoen in augustus van start. FC Barcelona versloeg aarsrivaal Real Madrid in de Spaanse Super Cup met 5-4 op saldo en liet weer een schitterend staaltje voetbal zien in beide wedstrijden. Als scorer van drie van de vijf goals was Leo Messi de grote uitblinker. Een week later voegde Barça de Europese Super Cup toe aan haar prijzenkast door Porto te verslaan (2-0) met goals van Messi en die andere grote aanwinst, Cesc Fàbregas. Met deze twee prijzen behaalde Guardiola 12 van de 15 potentiële titels; ongelofelijk.

September 2011
In september kwam Carles Puyol weer in actie na volledig hersteld te zijn van zijn knieblessure. Het was een maand waarin het blaugrana team uitzonderlijke overwinningen boekte: Osasuna (8-0), Atlético Madrid (5-0) en BATE Borisov (0-5). Eveneens zag deze maand veel wedstrijden die eindigden in een gelijkspel, en wel tegen Real Sociedad, AC Milan en Valencia, allemaal 2-2. Tevens viel Andrés Iniesta uit door een hamstringblessure die hij opliep in het duel tegen AC Milan, waardoor hij een maand langs de kant stond.