Nieuws Februari 2014

Bartomeu in gesprek met Cruijff

Barcelona wil de band met Johan Cruijff herstellen. De nieuwe president Josep Maria Bartomeu wil Cruijff weer bij de club betrekken, zo zei hij maandagavond tijdens een persconferentie.

“We staan in contact met mensen die dicht bij Cruijff staan”We blijven praten. Hij is een belangrijk persoon voor ons en deze club. Langzaamaan komt alles weer bij het oude”, aldus Bartomeu.

Het hernieuwde contact tussen Cruijff en de club is niet verrassend. Toen Bartomeu onlangs als opvolger van Sandro Rossell (die opstapte vanwege de ophef rond de transfersom van Neymar) aan de slag ging, gaf hij al aan de beschadigde relatie met de voormalige speler en trainer van de club te willen herstellen.

Cruijff speelde tussen 1973 en 1978 voor Barcelona en was er tussen 1988 en 1996 de hoofdtrainer. Hij won de landstitel, de Copa del Rey en was de architect van het zogeheten Dream Team, dat onder meer vier kampioenschappen en de winst van de Europacup I in 1992 vierde. El salvador kon niet met Rosell door één deur. Cruijff had vraagtekens geplaatst bij de functie van erevoorzitter en kwam volgens ‘nummer 14’ financiële afspraken met de Johan Cruyff Foundation niet na, waardoor Rosell de gehandicapte kinderen aan hun lot overliet. De ex-voorzitter van Barcelona was volgens Cruijff bovendien enkel uit op geld en niet op het winnen van prijzen. De deal met shirtsponsor Qatar Sports Investement die FC Barcelona tientallen miljoenen opleverde was Cruijff een door in het oog. Maar nu er een nieuwe president is gloort er hoop dat Cruijff toch weer betrokken gaat worden bij Barça. En gezien de voetbalkennis van Cruijff kan dat geen kwaad.