Nieuws Maart 2012

Bijna op gelijke hoogte met Michels en Rijkaard

Josep Guardiola heeft twee nieuwe records bij FC Barcelona in het vooruitzicht: de coach heeft nog één overwinning nodig om het record van Rinus Michels te evenaren en daarnaast is er nog één doelpunt verschil met het record dat Frank Rijkaard in handen heeft. Zaterdag tegen Sporting Gijón kan de Catalaan de records van de twee Nederlanders evenaren. Het team van Guardiola heeft tot nu toe 104 overwinningen behaald uit 138 wedstrijden. Dat is een gemiddelde van 75.3% overwinningen en dat winstpercentage is door geen enkele coach van FC Barcelona ooit eerder behaald.

Onder leiding van Rinus Michels won Barça 105 wedstrijden. De Generaal zat in totaal 204 competitiewedstrijden op de bank bij de Catalanen; van 1971 tot 1975 én van 1976 tot 1978. Dat zijn 70 wedstrijden in La Liga meer dan Guardiola, maar de huidige coach van Barça is wel nog maar één overwinning verwijderd van het recordaantal van 105 overwinningen in de Primera División dan Michels wist te bereiken. Op de tweede plaatst staat Frank Rijkaard met 112 overwinningen en de recordhouder is Johan Cruijff die Barça naar 184 leidde in La Liga.

Van de 138 competitiewedstrijden onder leiding van Guardiola werden er slechts 10 verloren. Zijn team scoorde in die 138 wedstrijden maar liefst 368 doelpunten, een gemiddelde van 2,66 doelpunt per wedstrijd, en kreeg het 98 tegendoelpunten te verwerken. Het team van Guardiola is nog maar één doelpunt verwijderd van het record dat het team van Rijkaard. Onder leiding van de Nederlander scoorde Barça in vijf seizoenen (2003-2008) 369 doelpunten en kreeg het er 179 tegen in 190 competitiewedstrijden; een gemiddelde van 1,94 goals per wedstrijd. Met de afwezigheid van Lionel Messi is de grote vraag: wie scoort zaterdag dat ene belangrijke doelpunt?