Nieuws December 2022

Brazilië walst over Zuid-Korea

Brazilië (met een goed spelende Raphinha in de basis) kwam, zag en overwon. Zuid-Korea kwam er niet aan te pas. Terwijl dat helemaal niet zo’n slecht team is. Vanaf de 1e minuut zette Brazilië de tegenstander onder druk. Al in de 7e minuut de 1-0 door Vinícius Júnior. De Koreaanse verdediging werd helemaal uit elkaar gespeeld.

Neymar stond in de basis (na een blessure) en benutte een penalty in de 15e minuut. Zijn 76e doelpunt voor de Goddelijke Kanaries. 1 minder dan Pelé die vanuit zijn ziektebed de wedstrijd volgde. Voor de wedstrijd had hij nog een motiverende speech voor zijn Braziliaanse spelers.

Het was duidelijk dat de Brazilianen nog voor de rust de wedstrijd wilden beslissen. 3-0 via Richarlison (na een prachtige aanval) en 4-0 via Paquetá (na wederom een prachtige aanval).

De tweede helft was een formaliteit. De Koreanen bleven op zoek gaan naar een doelpunt (wat ze te prijzen valt). Allison moest een paar keer handelend optreden. In de slotfase dan de eretreffer voor Zuid-Korea via Paik Seung-ho.

Volgende tegenstander voor Brazilië zijn de Kroaten. Brazilië jaagt op de 6e wereldtitel (de 5e was in 2002). De vraag is: welk land gaat Brazilië stoppen? Nederland of Argentinië? Dit Brazilie is in topvorm met Neymar voorop. Levensgevaarlijk in de aanval en de omschakeling.

Scorende spitsen, goede buitenspelers. En een degelijke achterhoede met een prima keeper. Om nog maar niet te spreken over het middenveld!

Misschien lukt het de Kroaten. Vrijdagmiddag weten we het. Aanvang: 16.00 uur.

Opstelling Brazilie: Allison (80”Weverton), Danilo (72”Bremer), Marquinhos, Militao (63” Alves), Paquetá, Casemiro, Raphinha, Neymar (80”Rodrygo), Junior (72”Martinelli), Richarlison