Nieuws Maart 2013

Celta - Barça 2-2

Vroeg op de zaterdagavond meldde FC Barcelona zich in het Balaídos stadion in Vigo voor de competitiewedstrijd tegen Celta de Vigo. Het was de eerste verplichting na de internationale onderbreking en het grote nieuws dat Éric Abidal weer in de Catalaanse selectie was opgenomen, én dat Tito Vilanova na zijn periode in New York weer naar Barcelona was teruggekeerd.

Toch was het nog Jordi Roura die aan de zijlijn stond, met de stoel aan zijn zijde nog altijd symbolisch leeg. Het Barça dat hij het veld in stuurde, had een heel ander gezicht dan gewoonlijk: met het oog op de aanstaande kraker tegen Paris Saint-Germain in de Champions League werd een aantal sterspelers aan de kant gehouden. Daarnaast is ook het aantal geblesseerden behoorlijk opgelopen met het uitvallen van Pedro Rodríguez en Jordi Alba, naast Carles Puyol en Xavi Hernández.

De wedstrijd ging in een met zon overgoten stadion rommelig van start. Aan beide kanten waren de passes slordig en het spel ging over en weer zonder een echt ritme. Celta meldde zich behoorlijk vaak op de blaugrana helft, zonder antwoord van de wat wankelende achterhoede, en al na twaalf minuten lag de bal in het Barça-net, maar gelukkig voor de blaugranas werd er afgefloten wegens buitenspel. Even later kreeg aanvoerder Leo Messi een vrije trap toegewezen die hij goed nam, maar de voet van een blauwe verdediger voorkwam de voorsprong voor de bezoekers. De ploeg van Abel Resino zette weer druk en nog voor het eerste halfuur op de klok stond, ging Gerard Piqué de fout in. José Pinto, die de plek van de nog altijd geschorste Víctor Valdés overnam, moest eraan te pas komen en dat deed hij met verve: hij weerlegde zowel de verkeerd geraakte bal van Piqué als de daaropvolgende inzet van Celta op spectaculaire wijze. Zo bleef de 0-0 op het bord staan.
Aan de andere kant werd Messi in het doelgebied gehaakt en gevloerd, maar de Argentijn kreeg onterecht geen penalty. Nog in dezelfde minuut kwam Messi, omringd door drie à vier verdedigers, met de bal uit de strijd en gaf voor, maar Tello schoot de bal hard over. Oubiña kopte uit een corner naast en de eerste helft leek af te stevenen op een doelpuntloos gelijkspel. Toch kwam daar Celta, dat na een prima aanval via de geheel vrijgelaten Insa de eerste treffer van de avond binnenschoot. De waarschuwing had geklonken en voor het trage Barça werd het tijd om er vaart achter te zetten. In de laatste vijf minuten zag Messi opnieuw het gras van dichtbij, ditmaal op een mooie plek en de Argentijn was vlak bij een doelpunt, maar een zeer goede redding van Varas ontzegde De Vlo de gelijkmaker. Maar uiteindelijk was Cristian Tello toch trefzeker, nadat hij op aangeven van Messi heel precies de bal binnenkant paal inschoot: 1-1.

Voor de tweede helft kwamen de ploegen ongewijzigd het veld op. Het spel was net als eerder erg rommelig, met halve kansen aan beide kanten, al toonde Barça zich van een betere kant. Zeker toen in de 65e minuut Andrés Iniesta zijn opwachting mocht maken en meer controle en spel met zich meebracht. Een echte kans kwam er niet uit voort, al gaf Tello een goede voorzet op de ingevallen David Villa, die nét een verdediger voor zich moest dulden en daardoor niet op doel kon schieten.
Maar daar, in minuut 73, was Leo Messi, die wederom een historisch moment liet aantekenen. De Argentijn zette zelf de aanval op toen hij de bal aan Tello gaf, die hem vervolgens goed teruglegde en Messi kon zeer technisch direct in de goede hoek inschieten: 1-2. Hiermee heeft Messi 19 doelpunten in 19 competitiewedstrijden gescoord (43 in totaal) en is hij de eerste speler die in één competitie in 19 achtereenvolgende wedstrijden alle tegenstanders heeft geklopt. Het is werkelijk record na record voor de gouden Argentijn. Barça leek zeker van de overwinning met iets meer dan een kwartier op de klok en was beduidend aanvallender dan in de eerste helft.
Toch mocht het doelpunt van Messi met het historische randje niet baten, want in de één-na-laatste minuut werd Oubiña in het zestienmetergebied helemaal vrijgelaten en kopte hij de gelijkmaker erin.

Beide ploegen moesten het dus stellen met slechts één punt. Voor Barça is het nu zaak om zich voor te bereiden op het Champions League tweeluik tegen het Franse Paris Saint-Germain, waarvan de eerste wedstrijd voor volgende week dinsdag 2 april (20:45u) gepland staat.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Montoya, Piqué, Bartra, Thiago (65’ Iniesta), Song, Fàbregas (’84 Busquets), Messi, Alexis (68’ Villa) en Tello.

Opstelling Celta de Vigo: Varas, Jonny, Cabral, Demidov, Lago, Pranjic (69’ De Lucas), Oubiña, Insa (80’ Madinda), Augusto, Park (61’ Bermejo) en Orellana.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1 van het duel.