Nieuws April 2015

Celta de Vigo-Barça 0-1

Zondagavond trad FC Barcelona voor het eerst sinds de internationale onderbreking weer aan in de Primera División. In Balaídos, waar Luis Enrique vorig jaar nog Celta de Vigo coachte, werd de Spaanse campagne hervat tegen Celta, de ploeg die in de thuiswedstrijd in Camp Nou verrassend met 0-1 won. Tevens speelde Barça om Real Madrid, die een paar uur eerder met ruime cijfers wonnen, op vier punten afstand te houden. Een memorabele avond werd het echter niet.

Vanaf het begin speelde de thuisploeg sterk aanvallend voetbal, waar Barça weinig antwoord op leek te hebben. Al na tien minuten moest Claudio Bravo een essentiële redding verrichten om een vroege tegentreffer te voorkomen. Daarna was Leo Messi dicht bij de openingstreffer, maar keeper Sergio Álvarez redde uitstekend.
Na het eerste kwartier werd Luis Suárez in het zestienmetergebied uit balans gebracht met de hand, maar kreeg de Uruguayaan niet de penalty die hij wel verdiende. Een paar minuten later loste Suárez een hard schot op doel, maar Sergio kon probleemloos redden. Barça bleef zoekende naar houvast op de wedstrijd; opjagen en goed positiespel van Celta zorgden ervoor dat de bezoekers niet in het eigen spel konden komen. Daarbij was Barça erg slordig in de afwerking, wat vooral de ondermaatse Neymar zich mocht aanrekenen.
Aan de andere kant leidde Nolito veel van de counters van Celta. Het publiek schreeuwde om een penalty toen de nummer tien onderuitgehaald werd door Bravo, maar de scheidsrechter zag dat de Chileense keeper de bal eerst speelde. Het balbezit trok Barça wel meer naar zich toe, al konden de blaugranas nog altijd geen vuist maken. Vooral in de slotfase zette Celta nogmaals aan en raakte Barça in de verdrukking. In minuut 40 leek dat zijn vruchten af te werpen; de scheidsrechter keurde het doelpunt echter af wegens buitenspel. Twee minuten later was daar Larrivey, de doelpuntenmaker van de 0-1 zege in Camp Nou, geheel vrijgelaten, maar hij raakte de bal verkeerd en de enorme kans was verkeken.

Na rust oogde Barça frisser. Er volgde zelfs een doelpunt, maar deze werd – onterecht, bleek later – afgekeurd wegens buitenspel. Barça oefende meer druk uit, wat resulteerde in kansen voor Gerard Piqué uit een vrije trap, en Leo Messi, die bij een grote kans de bal een metertje naast schoof op goed aangeven van Suárez. Aan de overzijde was Nolito ook dicht bij een doelpunt, maar zijn inzet in de korte hoek ging eveneens naast.
Met een uur spelen achter de rug zorgde een misverstand tussen Andrés Iniesta en Suárez ervoor dat een goed opgezette aanval op niets uitliep; de Uruguayaan schoof de bal naast. Vlak erna mocht Dani Alves geheel vrij uithalen voor de openingstreffer, maar hij raakte de bal volledig verkeerd.
De tijd tikte voort. De ingevallen Xavi haalde van de rand zestienmetergebied uit na een prachtige individuele actie, maar ook zijn schot vond de touwen niet. Celta rook nog altijd een kans weer te stunten tegen de Catalaanse club en via een run van Nolito en een naast geschoten bal van Orellana lukte dat ook bijna. Ook de vers in het veld gekomen Charles was bijna trefzeker.

Maar bijna telt niet in het voetbal. Geheel onverwachts viel de 1-0 en in het voordeel van de blaugranas! En niet van een aanvaller uit de driekoppige voorhoede, maar van de eerder verguisde Jérémy Mathieu! Zoals ook tegen Real Madrid, kopte de losgekomen Fransman op spectaculaire wijze een vrije trap binnen in de rechterkruising, nét voor de paal langs en geheel buiten het bereik van keeper Sergio. De ontlading was groot.
De slotfase werd vooral gemarkeerd door de directe rode kaart voor Orellana, die een graspol uit het veld rukte en deze naar Sergio Busquets gooide. In minuut 91 had Messi nog alle hoeken van het doel voor het uitkiezen om de score te vergroten, maar zijn slim gekozen stiftje belandde op het dak van het doel. Een laatste kans voor Celta volgde in de allerlaatste minuut, maar Bravo redde prima.
Met dank aan het kopdoelpunt van Mathieu pakte een ondermaats Barça alsnog de broodnodige drie punten en blijft het gat met Real Madrid vier punten.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Piqué, Mathieu, Adriano, Alves, Busquets, Iniesta (75’ Pedro), Rafinha (57’ Xavi), Messi, Neymar en Suárez (86’ Rakitić).

Opstelling Celta de Vigo: Sergio, Hugo Mallo, Cabral, Fontàs, Jonny, Augusto, Krohn-Dehli (67’ Radoja), Pablo Hernández (82’ Santi Mina), Orellana, Nolito en Larrivey (70’ Charles).

Kijk HIER de samenvatting op Sport1.