Nieuws Juli 2015

Chili wint Copa América!

Het Chili van Barça-keeper Claudio Bravo is de kersverse winnaar van de Copa América! Ten koste van het Argentinië van Leo Messi en Javier Mascherano werden de Chilenen voor het eerst in hun voetbalgeschiedenis de Zuid-Amerikaanse kampioen.

De wedstrijd was uiterst spannend. Voor Chili was het pas de derde Copa América finale ooit en hun eerste sinds 1987!
Negentig minuten werd er in het Estadio Nacional te Santiago hard gevochten om de felbegeerde titel. Meerdere grote kansen passeerden de revue, maar beide ploegen verzaakten deze te verzilveren. Ook in deze eindstrijd toonde Bravo zijn uitstekende vorm met enkele essentiële reddingen die zijn ploeg staande hielden, en aan de andere kant ontzegde Romero Alexis zijn poging tot de openingstreffer. Argentinië kreeg een behoorlijke klap te verwerken toen Ángel Di María met een hamstringblessure vroegtijdig het veld moest ruimen, en daarna werd Messi bijna doormidden gezaagd wat slechts resulteerde in een gele kaart.

Het tweede bedrijf toonde hetzelfde wedstrijdbeeld, met een stugge strijd op het middenveld. Higuaín was in de blessuretijd nog het dichtste bij voor Argentinië om de Zuid-Amerikaanse kroon op te eisen, maar zijn inzet belandde in het zijnet. De onvermijdelijke verlenging was een nerveuze voortzetting van de officiële speeltijd en zowel Argentinië als Chili kon niets forceren.

Een spannende penaltyreeks dus! Tata Martino’s Argentinië was daarin de grote verliezer; alleen Leo Messi vond daadwerkelijk het net. Higuaín schoot hoog over en Bravo kon de penalty van Éver Banega stoppen, waarna ex-blaugrana Alexis Sánchez zijn ploeg feilloos naar de kampioenstitel schoot.

Ongetwijfeld een grote teleurstelling voor Messi en Mascherano, maar een schitterend resultaat voor Bravo, die hiermee na de Triplete met Barça een nieuwe prachttitel toevoegt aan zijn palmares.