Nieuws Januari 2021

Copa del Rey: met de hakken over de sloot

Ronald Koeman had tegen Unión Esportiva Cornellà zeven basisspelers vervangen. Messi was geschorst. Jordi Alba en Frenkie kregen rust. 1 debutant: Ilaix Moriba, een groot talent. Neto in het doel voor Ter Stegen. Helemaal niet zo’n slecht elftal. Alleen niet op elkaar ingespeeld. Wissels in de 46”, 58”en minuut 101.

Minuut 101? Jazeker. Barça bleek niet in staat deze semiprofs van de mat te spelen (het leek op kunstgras maar dat was het niet). Wat Barça liet zien in het Nou Municipal de Cornellà de Llobregat (slechts 30 meter verwijderd van het stadion van Espanyol) was, zeker in de eerste helft, ronduit bedroevend. Pas in de 31e minuut deed Trincao een poging. Hoop in de 35e minuut: penalty. En in de sfeer van de wedstrijd werd deze door Pjanic gemist. Je zag het aankomen. Geen vertrouwen.

Na de rust een iets ander beeld. Al in de 47”minuut een kans voor Braithwaite. Barça ging iets meer druk zetten op de verdediging van Cornellà. Dit leidde in de 58e minuut tot een grote kans voor Griezmann (die zijn niveau wel haalde). En dan zowaar nog een tweede penalty voor Barça. Wie moest hem nemen. Dembélé was zeker van zijn zaak. Hij zou dit varkentje wel eens even wassen. Niet dus. Hij schoot de penalty recht op de keeper af die alleen maar hoefde te blijven staan. Trouwens was de keeper de grote man aan de kant van Cornellà. In de 88e minuut plukte hij een bal van Pjanic schitterend uit de hoek. Nog een kans voor Lenglet maar het mocht niet baten: 0-0 en verlenging (2 x 15 minuten).

En in minuut 92 was het dan toch zover. Een verwoestend schot van Dembélé waar de keeper nog wel aanzat maar meer kon hij ook niet. Opluchting bij spelers en de technische staf. Je moet er toch niet aan denken dat je door een 3e divisieclub wordt uitgeschakeld. In de allerlaatste minuut van de verlening de bevrijdende treffer: Braithwaite scoort na een passje van Pedri (die goed inviel): 0-2.
Weer wat geleerd. Snel vergeten. Terug met de bus naar Camp Nou (9,2 km). Trainen.. Het hoofd leeg maken en luisteren naar de donderspeech van Koeman. Zondag opnieuw een kans: 16.15 uur uit naar Elche.

Laatste nieuws: Volgende tegenstander in de Copa del Rey: uit naar Rayo Vallecano (2e divisie). Wedstrijd wordt gespeeld in periode 26-28 januari. Visca Barça

Opstelling: Neto, Araujo, Lenglet, Junior Firpo, Mingueza, Pjanic, Braithwaite, Puig (46”Dembélé), Trincao (58”Pedri), Ilaix Moriba (58”Busquets), Griezmann (101”Konrad (Amerikaanse nationaliteit))

foto:fcbarcelona.com