Nieuws Juli 2013

Cruijff, Maradona en Messi Beste XI aller tijden

Het Britse voetbaltijdschrift “World Soccer” heeft een ‘Het Beste Elftal Aller Tijden’ opgesteld met spelers van over de hele wereld. Voormalige spelers en journalisten waren verantwoordelijk voor het stemmen. Het FC Barcelona van nu maar ook dat uit het verleden is goed vertegenwoordigd binnen deze elf in de vorm van Johan Cruijff, Diego Maradona en huidige wereldster Lionel Messi. Cruijff speelde, zoals welbekend, voor de Catalaanse club tussen 1973 en 1978. Diego Armando Maradona kwam daarna, tussen 1982 en 1984, terwijl Leo Messi, de enige actieve speler in de gehele lijst, de laatste jaren furore maakte op het veld en daarmee al viermaal de titel beste voetballer ter wereld op zijn naam mocht schrijven.

De andere spelers die het elftal complementeren, zijn Lev Yashin, Cafú, Paolo Maldini, Bobby Moore, Franz Beckenbauer, Alfredo di Stéfano, Zinedine Zidane en Pelé. Het speelsysteem is 4-4-2, waarbij Messi en Pelé de voorhoede bezetten.Het is niet ongewoon dat “World Soccer” zoveel eer toekent aan spelers van FC Barcelona. De laatste vier edities van de “Voetballer van het Jaar” prijs die het magazine uitreikt, gingen alle vier naar een Barça-speler: driemaal Leo Messi, en één keer Xavi Hernández. De Argentijn ontving de prijs in 1009, 2011 en 2012, onderbroken bij zijn Catalaanse teamgenoot in 2010. Josep Guardiola werd in 2009 en 2011 uitroepen tot “Coach van het Jaar”.

Verdeling van de stemmen:
Keeper: Lev Yashin – 30 stemmen
Rechtsback: Cafú – 24 stemmen