Nieuws September 2014

Dani Alves naar de 300

De Braziliaanse verdediger Dani Alves is binnen de selectie van Barça een unieke speler. Dani Alves bestrijkt iedere wedstrijd de gehele rechterzijde van het veld. Of het een verdedigende actie is om de bal te veroveren of in de aanval om een voorzet te geven, niets is de Braziliaan vreemd. Vorig seizoen haalde de Braziliaan Philip Cocu al in als het gaat om duels voor Barça voor een speler van niet Spaanse afkomst. De thuiswedstrijd volgende speelronde in het eigen Camp Nou tegen Athletic Bilbao kan voor Dani Alves een jubileum worden. Mits de Braziliaan wordt opgesteld, betreedt hij voor de 300e keer het veld voor de Catalanen. In de 299 duels tot nu toe wist hij 20 maal te scoren. De meest memorabele treffers waren die in de kwartfinale van de Spaanse beker tegen Real Madrid en de twee doelpunten tegen Manchester City in de Champions League van vorig seizoen.

In 190 competitieduels wist de Braziliaan 14 maal voor Barça te scoren. Tevens kwam Dani Alves in 63 wedstrijden voor de Champions League in actie. Hierin scoorde hij vijf maal. Daarnaast speelde de verdediger 32 wedstrijden om de Copa del Rey, waarin de Braziliaan één maal wist te scoren. Naast deze indrukwekkende lijst speelde Dani Alves ook nog negen duels in de Spaanse Super Cup, twee in de Europese Super Cup en drie duels om de Wereldbeker voor Club teams.

Voordat Dani Alves in 2008 Sevilla FC verruilde voor het Catalaanse team, won de Braziliaan in 2007 de Copa America met Brazilië en in de seizoenen 2005/06 en 2006/07 de UEFA Cup met Sevilla. Met Barça heeft Dani Alves zestien titels gewonnen, te weten: vier Spaanse Landstitels, twee maal de Champions League, twee maal de Copa del Rey, twee Europese Super Cups, vier Spaanse Super Cups en twee maal de Wereldbeker voor Clubteams.

Dani Alves heeft een serieus aandeel gehad in het succes van Barça. Zo lang de Braziliaan voor de Catalanen speelt, zal hij ook een aandeel blijven houden.