Nieuws December 2009

Deportivo – Barça 1-3

In een wedstrijd met twee gezichten heeft Barcelona met 1-3 weten te winnen van Deportivo. Waar woensdag tegen Xerez de meeste toppers vanaf de bank begonnen pakt Guardiola groots uit tegen Depor. Opmerkelijk is dat Keita, dit jaar bijna altijd vaste kracht in de basis, op het laatste moment uit de startende 11 verwijderd werd. Aan de aftrap stonden wel onder andere Messi, Iniesta, ibrahimovic en Puyol. Het verschil was al snel zichtbaar. Barcelona constant in balbezit, probeerde combinerend het goal van Deportivo te vinden. De eerste bal op doel was nog een zwakke kopbal van Ibra in de handen van de doelman. Maar al langzaam diende meer kansen zich aan. Een mooie individuele actie van Messi leidde de eerste schotkans van Messi in. De doelman had zichtbaar moeite met de bal maar wist wel te redden. Barcelona ging nog meer op de aanval en kreeg ook de ruimte van Depor. In de 26e minuut werd dan ook de 0-1 binnengeschoten. Messi wist op voortreffelijke manier de bal van net buiten de 16 binnen te schuiven. Ibrahimovic had even later nog een hele goede kans om de voorsprong uit te bouwen. Een steekbal van Messi zette de Zweed alleen voor de doelman, maar deze wist nog net de bal weg te tikken voor de voeten van Ibra. Geheel tegen de verhoudingen kwam Depor daarna echter gelijk. Na een foute kopbal van Busquets kreeg Deportivo de eerste kans van de wedstrijd en deze was meteen raak. Valdés kreeg de kopbal van Adrián, die daarop volgde, niet klem en verdween zo in het doel.  Vlak voor het einde van de eerste helft kreeg Messi nog een opgelegde kans om met een voorsprong de kleedkamers in te gaan maar weer lag de doelman in de weg. De tweede helft kreeg een hele andere aanblik dan de eerste. Waar Barça de eerste helft duidelijk de bovenliggende partij was waren de twee in de tweede helft aardig aan elkaar gewaagd. Hierdoor was het ook in de verdediging  af en toe oppassen voor de aanvallen van Depor. Barcelona kon geen echte vuist maken en ook de echte grote kansen en goede combinaties bleven uit. Barcelona kende daadkracht en wist zich toch terug te vechten in het duel.  Een schot van Xavi ging al de goede kant op maar werd nota bene door een been van Barcelona zelf  overgewerkt. Kort daarna was het wel raak. De ingevallen Pedro wist zich knap vrij te spelen en de bal perfect op het hoofd van Messi te plaatsen. De Argentijn wist er wel raad mee en kopte de bal rustig in voor de 1-2 voorsprong. Barça kreeg nog wel wat tegengas van Deportivo maar in de 88 minuut wisten ze de winst vast te stellen. Een wervelende aanval zorgde ervoor dat Abidal de bal in de voeten van Ibra wist te spelen. De Zweed mocht de 1-3 eindstand inschieten. Barça behoud op deze manier de 5 punten voorsprong op Madrid.

Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Busquets, Xavi, Iniesta (’88 Keita), Henry (’70 Pedro), Messi en Ibrahimovic.

Kijk hier de samenvatting