Nieuws Oktober 2012

Deportivo La Coruña - Barça 4-5

FC Barcelona heeft een zwaar bevochten overwinning geboekt in het Estadio Riazor van La Coruña. De wedstrijd begon met David Villa in de basis. Het was de tweede basisplaats in een competitiewedstrijd voor El Guaje van dit seizoen. De eerste was in het thuisduel tegen Granada. De wedstrijd had vele gezichten en zoals de verslaggever van Sport1, Sierd de Vos, al tijdens de wedstrijd terecht aangaf: “Een samenvatting van dit duel zou 90 minuten moeten duren, want in iedere minuut gebeurde er wel iets.” Na de eerste twintig minuten leek het team van José Luis Oltra overlopen te worden door Barça, maar niets bleek minder waar. Deportivo ging de strijdt aan en bleef tot het laatste fluitsignaal zeer dapper gaan voor een gelijkspel.

Barça had slechts 144 seconden nodig om Daniel Aranzubia te passeren. Na voorbereidend werk van Fàbregas faalde Jordi Alba niet oog in oog met de keeper van Deportivo. Vijf minuten later wist Iniesta liggend op grond de bal net bij Messi te krijgen. De Argentijn zag Cristian Tello vrij lopen aan de rechterkant en die poortte na wat kappen en keren in de zestien de keeper. Barça leek op een eenvoudige overwinning leek af te stevenen, want direct na de tweede treffer werd de derde kans van de avond onterecht afgevlagd wegens buitenspel van Cesc. Fàbregas speelde een ijzersterke wedstrijd en was naast de eerste treffer van Alba ook betrokken bij het derde doelpunt van de avond. Omringt door verdedigers weet Fàbregas een hakballetje te geven op Messi die vervolgens de bal geweldig in de kruising schoot. Ondanks de 0-3 achterstand was Deportivo echter niet uit het veld geslagen. In de 22e minuut eindigde een buitenspel schot van Riki op de paal en niet veel later benutte Pizzi feilloos een onterecht toegekende strafschop. Mascherano lag buiten het strafschopgebied op de grond en Riki viel opzichtig over de verdediger van Barça heen. Het toneelspel weerhield de arbiter echter niet om naar de stip te wijzen. Dit was het teken voor de fans van Deportivo om achter hun team te gaan staan. Riazor bastte vlak voor rust uit z’n voegen met zingen, fluiten en applaus toen Álex Bergantiños zelfs de achterstand wist te verkleinen tot 2-3. De bal glipte langs Valdés die geknield de inzet van Bergantiños uit een corner wilde oprapen. Dit was echter nog niet de ruststand. Uit de derde assist van Fàbregas schoot Messi namelijk nog voor rust de 2-4 binnen.

De tweede helft startte net zo spectaculair al de eerste geëindigd was. Na een ongelukkige overtreding van Busquets op Riki kreeg Deportivo al na twee minuten een vrije trap toegekend. Pizzi bracht daarmee het verschil weer terug tot één goal. Het was niet de enige domper voor Barça, dat vlak daarna met tien man kwam te staan. In de 50e minuut liep Riki opzichtig tegen Mascherano aan en veinsde een elleboogstoot en ging met veel theater liggen op de grond. De scheidsrechter gaf Javier hiervoor zijn tweede gele kaart van de avond. Lionel Messi liet vervolgens direct zien dat Barça met tien man nog altijd gevaarlijk is. Zijn vrije trap belandde helaas op de paal, maar een kwartier voor tijd schoot el Pulga de bal in de touwen na een fraaie actie; 3-5. Lang konden de Catalanen echter niet van het doelpunt genieten. De wedstrijd kreeg namelijk nog een bijzonder slotstuk. Waar Jordi Alba in de eerste helft zijn eerste treffer voor Barça noteerde, sloot de zomeraanwinst de avond af met een doelpunt in het Catalaanse doel. Bij een aanval van Deportivo lobte Alba namelijk op kunstige wijze de bal over Valdés heen. De wedstrijd bleef tot het laatste fluitsignaal over en weer golven, maar het team van Tito Vilanova eindigde de voetbaltriller met een 4-5 overwinning. Alle vijf de treffers én bijbehorende assists kwamen van een speler die opgeleid is bij La Masía van FC Barcelona.

Hopelijk wordt de returnwedstrijd in Camp Nou net zo spectaculair. In het weekend van 08 t/m 11 maart 2013 staat namelijk de derde fanreis van de Fan Club Barcelona op het programma. Wil je die wedstrijd bijwonen? Klik hier voor meer informatie.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Montoya, Mascherano, Song, Alba, Busquets, Fàbregas (61’ Xavi), Iniesta, Villa (54’ Adriano), Messi en Tello (56’ Pedro)