Nieuws November 2021

Drie punten!!

Ruim 74.000 toeschouwers in Camp Nou en vele miljoenen supporters voor de buis, zaten, met name de laatste 20 minuten, met zijn allen op het puntje van hun stoel. De enige die niet zat was Xavi. Hij coachte het team de hele wedstrijd. Alles werd uit de kast gehaald om de 3 punten binnen te slepen. En dat lukte. Door het oog van de naald. Om heel eerlijk te zijn: Espanyol had recht op minimaal een punt. Misschien wel 3.

Maar als je er 1 meer scoort dan de tegenstander kun je gewoon 3 punten bijschrijven. En dat was de laatste 4 wedstrijden niet gebeurd. Xavi liet Ilias Akhomach debuteren op de rechterflank (en in de 2e helft maakte Abde Ezzalzouli zin debuut) Weer 2 jonge spelers uit de eigen opleiding. Ook genoodzaakt door de vele blessures.

Deze derby had alles in zich. De toeschouwers leefden erg mee. Veel kabaal en toejuichingen. Zo’n derby maakt toch wat extra’s los. En natuurlijk het debuut van Xavi. Barcelona was dominant in het eerste half uur, Espanyol wachtte af. Het breekpunt van de wedstrijd kwam in de 48e minuut van de voet van Memphis: 1-0 via een penalty die hij zelf had versierd…. Nu moet gezegd worden dat hij altijd zijn verantwoordelijkheid neemt. Ook deze penalty zat er weer strak in. Je moet het maar doen.

Uiteraard nam Espanyol na de treffer het initiatief. De verdediging werd steeds meer onder druk gezet. Vooral Mingueza had een lastige avond. Aan de andere kant hield Diego Lopez zijn doel schoon. Gelukkig voor Barca en Ter Stegen stonden de spitsen van Espanyol niet op scherp. Raul de Tomas, de gevaarlijkste speler van Espanyol, raakte eerst de (buitenkant van de) paal vanuit een vrije trap. Vervolgens een open kopkans, wederom op de paal. Zijn ploeggenoot, Landry Dimata maakte het nog bonter: een 100% vrije kopkans. Kopbal naast, ongeloof bij zijn medespelers en trainer.

Het eindsignaal kwam als een verlossing. Eindelijk weer eens 3 punten, Eindelijk weer eens goed gevoel (balbezit 65%; totale schoten 16 , schoten op doel 6). Niet altijd even fraai maar er werd gevochten om elke bal. Wat je zag was de taart van Koeman en de slagroom van Xavi. Een goede opsteker voor de Champions League wedstrijd op dinsdag tegen Benfica. Visca Barça!

Opstelling: ter Stegen, Jordi Alba, Eric, Piqué, Mingueza (88”Araujo), Frenkie de Jong, Busquets (78”Puig), Nico (88”Demir), Gavi (70”Coutinho), Memphis, Ilias Akhomach(45”Abde Ezzalzouli)

Foto: fcbarcelona.com