Nieuws September 2013

Een mijlpaal voor Neymar

Afgelopen woensdag wist FC Barcelona te met 4-0 te winnen van Ajax in de eerste Champions League wedstrijd van dit seizoen. Voor Neymar was het zijn eerste wedstrijd in de belangrijkste voetbalcompetitie. Ondanks dat de Braziliaan niet scoorde, bereikte hij namelijk wel een andere mijlpaal. De wedstrijd tegen Ajax betekende namelijk zijn 300ste wedstrijd als professional.

Neymar was pas 15 jaar oud toen hij zijn debuut maakte voor Santos en in de vijf seizoenen dat hij bij de Braziliaanse club speelde, heeft hij 230 wedstrijden gespeeld. Als international speelde hij 59 wedstrijden voor de Seleção, het olympisch elftal, het Braziliaans team onder de 20 jaar en het Braziliaans team onder de 17 jaar. Met FC Barcelona heeft de 21 jarige aanvaller inmiddels al 11 keer meegedaan, waarvan 8 officiële wedstrijden en 3 vriendschappelijke wedstrijden. Dit brengt het totaal op 300 wedstrijden.

In deze 300 wedstrijden wist de nieuwe Barça ster 181 doelpunten te maken. Hiermee heeft hij een gemiddelde van 0.61 doelpunten per wedstrijd. Maar naast scoren, heeft Neymar ook oog voor zijn medespelers en dat uit zich in het aantal assists. Hij heeft inmiddels 94x een teamgenoten laten scoren. Zijn laatste assist gaf hij woensdag in de wedstrijd tegen Ajax, want Piqué kon uit zijn voorzet scoren.