Nieuws Juli 2014

Enrique doet zijn plannen uit de doeken

Deze week gaf de nieuwe coach van FC Barcelona, Luis Enrique, een persconferentie in het bijzijn van voetbaldirecteur Andoni Zubizarreta. Het was zijn eerste publieke optreden sinds de seizoensvoorbereiding van start is gegaan.

Het zal niemand ontgaan zijn dat Enrique behoorlijk aan het sleutelen is geslagen, met vertrekkende en komende spelers. Hij werd dan ook gevraagd naar wat voor een team hij aan het samenstellen is. “Ik wil een team dat trouw is aan alles wat ze ooit gewonnen hebben, een team dat doelpunten scoort, dat goed verdedigt, dat speelmogelijkheden heeft, dat zowel uit als thuis hetzelfde speelt… Ik wil niet alleen maar resultaat; ik wil ook winnen met mooi voetbal.”
Hij ziet het niet zo dat zijn team vastberaden vasthoudt aan een bepaalde speelstijl. “We zullen alle opties gebruiken die we kunnen gebruiken, en één daarvan is onvoorspelbaar zijn… Dit team is samengesteld om goed te spelen en het gewicht van wedstrijden te dragen. Ik houd ervan om spelers te hebben die je verschillende speelmogelijkheden kunnen bieden en die in staat zijn om hun tegenstanders te verrassen.”

Deze zomer zijn er veel veranderingen doorgevoerd in de Barça-selectie, inclusief het vertrek van twee aanvoerders. Gevraagd naar wie deze campagne het team zal aanvoeren antwoordde Enrique: “Het leiderschap wordt niet opgelegd. Zij moeten opstaan, ze verschijnen spontaan en we beginnen dat te zien… Ik ben zelf een geboren leider, en ik leid dit team. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat dit een impact heeft op het team.”

In de persconferentie de dag erna liet Enrique zijn licht schijnen over bepaalde spelers. Over Lionel Messi zei hij: “Voor mij, en voor zo veel anderen, is hij nog steeds de beste speler ter wereld. Er gaan allerlei meningen rond, maar na gezien te hebben wat hij afgelopen seizoen deed en tijdens het WK in Brazilië, heb ik geen twijfels dat hij nog steeds de beste is. We gingen eigenlijk denken dat 60 goals scoren per seizoen heel normaal was, maar het was natuurlijk allesbehalve normaal.”
Het ging ook over Messi’s team- en landgenoot Javier Mascherano. “Hij geeft ons opties op zoveel verschillende manieren. Ik houd ervan om spelers te hebben die zoveel kunnen bieden. Het feit dat hij zowel achterin als op het middenveld kan spelen en beide taken zo goed kan volbrengen is een geweldig hulpmiddel. Waar hij zal spelen? We zullen zien. Het hangt af van wat het team nodig heeft.”

Met het vertrek van Víctor Valdés en José Manuel Pinto, én derde keeper Olazábal Oier, heeft Enrique nu de beschikking over drie heel andere keepers: Marc-André Ter Stegen, Claudio Bravo en Jordi Masip, voorheen Barça B. “Op dit moment, als ik mijn eerste elf zou moeten noemen, zou ik Masip kiezen, simpelweg omdat hij degene is die ik door en door ken en hij een geweldige keeper is. Ik heb Ter Stegen en Bravo in hun competities gezien, maar ik ken ze persoonlijk nog niet erg goed. Maar ik weet zeker dat ze goed voor ons zullen zijn. We zijn blij dat we drie keepers van zulke topkwaliteit hebben. Er bestaat geen twijfel dat Bravo een geweldige keeper is. Hij is goed in de lucht, met zijn voeten en hij leest de wedstrijd perfect. Maar dat kan ik ook zeggen over Ter Stegen. Staan in het Barça-doel is niet gemakkelijk, dus we zijn erg blij met de drie die we hebben.”

Ook over de beschikbaarheid van Daniel Alves bestaan nog geruchten. “Hij heeft een clubcontract en we willen altijd de beste spelers op elke positie hebben,” zei Enrique. “Hij heeft al die jaren zo veel voor Barça gedaan dat hij het recht heeft verworven om over de beste opties voor zijn toekomst te praten. Hij moet een keuze maken, maar op dit moment rekenen we op hem, omdat hij onderdeel van de selectie is.”
Enrique sprak dezelfde woorden over Adriano: “Hij heeft een contract en hoort bij de selectie. Je weet nooit welke aanbiedingen er komen, maar we zien hem als onderdeel van de selectie en dat is wat we hem ook gezegd hebben.”

Over de komst van Luis Suárez was nogal het een en ander te doen. “Idealiter beschikken we vanaf dag één over alle spelers, maar we wisten van de situatie af toen we hem contracteerden. We hopen nog altijd dat de schorsing veranderd kan worden, maar het is geen ramp als dat niet gebeurt. We beschikken immers over genoeg andere spelers. Er komt een lang seizoen aan en er komen kansen voor iedereen.”
Enrique eindigde de persconferentie met deze uitleg: “Meer nog dan dat het om individuen gaat, hangen onze kansen op succes voor het volgende seizoen af van het op de juiste manier combineren van iedereens inzet.”