Nieuws September 2014

Enrique: “PSG is kandidaat voor de beker”

Op de vooravond van het treffen met Paris Saint-Germain in de groepsfase Champions League sprak Luis Enrique zoals gebruikelijk met de pers. De hoofdcoach van FC Barcelona weet dat de wedstrijd in het Parc des Princes te Parijs niet gemakkelijk zal worden; tevens denkt hij niet dat het gemakkelijker zal zijn nu sterspeler Zlatan Ibrahimović geblesseerd is en niet meespeelt. “Mijn aanpak is niet anders als hij niet speelt. Elk team zou een speler als hij missen, maar PSG is nog altijd een gevaarlijke ploeg. Ze zijn een kandidaat om de Champions League te winnen,” liet Enrique weten. Daaraan voegde hij wel toe: “We zijn klaar voor wat PSG ook doet. Of ze nu op ons af komen zoals Athletic Bilbao dat deed, of het achterin dicht houden.”

Enrique werd gevraagd hoe belangrijk winnen in de Franse hoofdstad zou zijn voor het seizoen van zijn ploeg. De coach ziet dat echter anders: “Het doel nu is niet eens om te kwalificeren voor de knock-out fase. Het is om te blijven verbeteren als een team en het einde van het seizoen te halen in een goede positie. We kunnen alleen een impact maken per één wedstrijd, en die wedstrijd is altijd de volgende. Tegen PSG zullen we op ons best moeten zijn als we de drie punten willen… We hebben precisie en concentratie nodig.”

Hij eindigde met lof voor Leo Messi, die afgelopen weekend zijn 400e doelpunt (en nummer 401) tegen de touwen schoot in zijn voetbalcarrière. “Ik denk nog altijd dat hij een geweldige speler is, een beslissende speler. Hij scoort en geeft assists, en doet andere dingen die misschien niet zo gezien worden, zoals druk creëren en verdedigen. Hij is de nummer één in de wereld in verschillende aspecten van het spel.”