Nieuws Februari 2022

Espanyol – FC Barcelona: 2-2

Het begin van Barça was goed (0-1 Pedri) en het einde was nog beter (2-2 Luuk de Jong) en daartussen in was het een gevecht, een echte derby. Met 2 coaches die binnen hun vak bijna continue aanwijzingen gaven. En dat was ook nodig: niet alles verliep aan beide kanten vlekkeloos. Barça schoot uit de startblokken door een prima goal in de 2e minuut van Pedri. In de afgelopen wedstrijden wist Espanyol niet 1 keer te winnen van Barça in 23 wedstrijden. En ze waren er deze keer zo dichtbij.

Totdat Xavi dacht: ik breng die lange koppende Luuk de Jong in de spits. Had ook eerder gekund!! Espanyol gaf niet op na de 0-1 maar ging de strijd aan. Schoppen, zeuren bij de scheidsrechter, schwalbes en ga zo maar door. Het publiek vond het prachtig. En kon juichen in de 37e minuut toen Sergi Darder de 1-1 scoorde. Geen kans voor Ter Stegen.

In de rust moest helaas Araujo uitvallen met een blessure. Zijn vervanger: Eric García. Hij had duidelijk moeite om overeind te blijven. Gavi leek de 2e goal te scoren maar er was sprake van buitenspel. De 2-1 kwam er dan toch. Darder legde de bal achter de verdediging (dekkingsfout Garcia) en Raúl de Tomás wist wel raad met dit buitenkansje: 2-1 voor Espanyol. Het stadion werd gek van vreugde. Zagen de 3 punten al in de tas.

Xavi bracht Aubameyang en Dembélé binnen de lijnen. De spanning werd alsmaar groter: rode kaarten voor Gerard Piqué en Melemed (Espanyol). Beste actie van Xavi van de avond: het inbrengen van Luuk de Jong. Zijn eerste kopbal ging nog over maar zijn tweede was een strakke kopbal in het doel van Espanyol (2-2).Het werd in 1 keer stil in het stadion.

Toch een punt voor Barça. We hebben ze hard nodig. Een echte pinchhitter die Luuk. Maar hij kan meer. Ik stel voor dat we hem eens een hele wedstrijd opstellen. Visca Luuk!!

Opstelling: Ter Stegen, Dest, Araujo (45”Eric Garcia), Piqué, Alba (72”Dembélé), de Jong (62”Aubameyang), Busquets, Pedri (88”Luuk de Jong), Traoré, Torres, Gavi (72”Nico)

Foto: fcbarcelona.com